Most jednak do rozbiórki

Most kolejowy, łączący powiat piaseczyński z powiatem otwockim, ma zostać rozebrany. PKP PLK podają powód – bardzo zły stan techniczny.
Most jednak do rozbiórki

Autor: Marcin Podgórzak

Most został w 2021 roku wpisany do ewidencji zabytków, ale zbliżająca się modernizacja linii kolejowej nr 12 Skierniewice – Łuków spowodowała, że zarządca infrastruktury złożył pismo w sprawie wykreślenia obiektu z rejestru. Powodem, który podawano, był zły stan techniczny.

Remont byłby zbyt drogi

Faktycznie stwierdzono licznie występującą korozję, a także problemy z podporami. To jednak nie koniec usterek. Nadzór budowlany zlecił wymianę konstrukcji stalowych i odbudowę podpór. Wiązałoby się to z postawieniem mostu od podstaw. W momencie, gdy i tak czeka tę przeprawę modernizacja, uznano, że nie ma to sensu.

Stary most znajduje się w części w linii planowanej budowy, a zmiana projektu, by pozostawić obecny obiekt, wiązałaby się m.in. ze zmianą układu torów. To zbyt poważna i kosztowna ingerencja w plan, by można było ją rozważać.

W planach jest wyburzenie starego i budowa nowego mostu. Jak podało PKP PLK, nowa konstrukcja ma być przesunięta o około 14 metrów względem obecnego mostu. Wymagane jest tym samym poszerzenie nasypu kolejowego. Dlatego też potrzebna jest rozbiórka zabytkowego mostu. Nalegają na nią kolejarze. Planowane prace mają się rozpocząć w przyszłym roku. 

Kładki nie będzie?

Niestety - rozbiórka starego mostu wiąże się również z tym, że plany na powstanie ścieżki pieszo-rowerowej, na którą tak czekają okoliczni mieszkańcy, nie dojdą do skutku. O inwestycję tę zabiegał między innymi sołtys Glinek. Od wielu miesięcy namawiał włodarzy do działania. Prowadził korespondencję z PKP PLK, a nawet zorganizował pokojową demonstrację, która miała pokazać, że kwestia ścieżki pieszo-rowerowej jest dla mieszkańców istotna. Wiele osób widziało szansę na jej powstanie właśnie na starym obiekcie, który mógłby współegzystować z nowym mostem. W planach budowy nie uwzględniono jednak kładki dla rowerzystów i pieszych. Czy to jednak przekreśla szansę na ścieżkę?

– Aktualnie PKP PLK S.A. są za tym, by jedną z kładek technicznych nowego mostu poszerzyć i odpowiednio przekształcić na publiczną, ogólnodostępną kładkę. Potrzebne jest jednak do tego spisanie porozumienia przez Gminę Karczew i Gminę Góra Kalwaria z PKP PLK S.A.. Do tej pory niestety to się jeszcze nie stało – podkreśla Marcin Podgórzak w grupie na Facebooku, w której publikuje informacje na temat kładki.

Aktualnie most ma jeden tor. Planowana konstrukcja ma mieć ich dwa. PKP PLK szacuje, że dzięki temu szybkość przejazdu pociągów zwiększy się z 40 do 120 km/h. 

Czytaj także:
Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu Przegląd Regionalny. MIKAWAS Sp. z o.o. z siedzibą w Piasecznie przy ul. Jana Pawła II 29A, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Link do Polityki prywatności: LINK

Komentarze

Kredyt mieszkaniowy "Domowa Pewność" - PROMOCJA Kredyt mieszkaniowy "Domowa Pewność" - PROMOCJA Promocja Kredyt Mieszkaniowy"DOMOWA PEWNOŚĆ" - oprocentowanie okresowo-stałefinansowanie remontu w 100% planowanych kosztów inwestycji,finansowanie celu mieszkaniowego nawet do 80% planowanych kosztów inwestycji,oprocentowanie okresowo-stałe: pierwszych 60 miesięcy (5 lat): 6,19%. Po 60 miesiącach: oprocentowanie zmienne 6,53%, wyliczane jako stopa redyskonta weksli NBP 4,55% + marża 1,98 p.p.marża promocyjna: 1,98 p.p.prowizja promocyjna: 0,00%okres kredytowania do 30 lat,ubezpieczenie na życie: obowiązek utrzymania przez minimum 5 lat, z Bankiem wskazanym jako uposażonym z polisykarencja do 24 miesięcy,nie wymagamy faktur do rozliczenia kredytu.www.bsotwock.pl RRSO - oferta promocyjnaRRSO dla oferty kredytu mieszkaniowego DOMOWA PEWNOŚĆ – oprocentowanie okresowo-stałe::Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania RRSO wynosi 6,96 % przy założeniu, że: całkowita kwota kredytu 400.000,00 zł, okres kredytowania 25 lat, wkład własny 20% inwestycji, oprocentowanie okresowo-stałe kredytu w okresie pierwszych 60 miesięcy: 6,19% w skali roku, a następnie oprocentowanie zmienne 6,53% w skali roku – wyliczone jako suma stopy redyskonta weksli NBP ustalanej przez Radę Polityki Pieniężnej i marży Banku w wysokości 1,98 p.p., prowizja za udzielenie kredytu 0,00%, 60 miesięcznych rat równych po 2.617,00 zł, 239 miesięcznych rat równych po 2.688,00 zł i ostatnia rata wyrównawcza w wysokości 2.450,66 zł.Całkowity koszt kredytu: 415.088,56 zł, w tym suma odsetek w całym okresie kredytowania 401.902,66 zł, prowizja niekredytowana za udzielenie kredytu 0,00% kwoty udzielonego kredytu wynosząca 0,00 zł, podatek od czynności cywilno-prawnych (PCC) 19,00 zł, koszt ustanowienia pełnomocnictwa do rachunku ROR wynosi 10,00 zł, koszt opłat miesięcznych za prowadzenie rachunku ROR w całym okresie kredytowania wynosi 1.800,00 zł zgodnie z obowiązującą Taryfą prowizji i opłat za czynności bankowe w BS Otwock (posiadanie rachunku ROR nie jest obowiązkowe), koszt ubezpieczenia na życie Kredytobiorcy za cały okres 5 lat kredytowania wynosi 3.381,90 zł, koszt ubezpieczenia nieruchomości za cały okres kredytowania wynosi 7.975,00 zł. W całkowitym koszcie kredytu Bank nie uwzględnia kosztu wyceny nieruchomości, gdyż nie jest dostawcą tych usług dla konsumenta. Całkowita kwota do zapłaty wynosi 815.088,56 zł.Oprocentowanie kredytu jest stałe w okresie pierwszych 60 miesięcy, a następnie zmienne. W okresie obowiązywania oprocentowania wg formuły zmiennej, oprocentowanie umowy kredytu może ulec zmianie w związku ze zmianą stopy redyskonta weksli NBP, która może spowodować, że koszty obsługi kredytu mogą wzrosnąć lub zmaleć. Zmienne oprocentowanie niesie za sobą ryzyko wzrostu wysokości raty, a tym samym całkowitej kwoty do zapłaty.Kalkulacja została dokonana na dzień 17.10.2025 r. na reprezentatywnym przykładzie dla Kredytobiorcy w wieku 35 lat.