Jak już wcześniej informowaliśmy PKP Polskie Linie Kolejowe, przygotowują się do ostatniego etapu modernizacji linii kolejowej nr 7 (Warszawa – Lublin). Inwestor podpisał już umowę z wykonawcą na budowę czterech torów od Anina (Wawer) do Świdra (Otwock). W ramach inwestycji zaplanowano również budowę tuneli drogowych, wiaduktów, przebudowę peronów, montaż wind i pochylni, a także rozbudowę infrastruktury pieszo-rowerowej wzdłuż torów.
Zburzono już kilka budynków
– Wykonawcą inwestycji została spółka Trakcja – informuje Anna Znajewska-Pawluk z zespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych, które są inwestorem. I tłumaczy, że prace przygotowawcze zaczęły się na początku roku. – W Radości przy ul. Patriotów 211 i ul. Panny Wodnej 50 oraz w Falenicy przy ul. ul. Bysławskiej zostały zburzone budynki, które kolidowały z nowym układem drogowym. W tych miejscach powstaną bezkolizyjne skrzyżowania, które zapewnią mieszkańcom bezpieczną komunikację – podkreśla Anna Znajewska-Pawluk. I dodaje, że została także przebudowana kanalizacja sanitarna między Aninem a Międzylesiem. W tym miejscu przeniesiono ją z terenu kolejowego pod jezdnię, co umożliwi budowę przejść podziemnych w ramach realizacji dodatkowego toru.
Inwestycja nabiera tempa
Teren kolejowy jest już przygotowany pod główne roboty dotyczące modernizacji kolejowej linii otwockiej. – Prace budowlane rozpoczną się jeszcze w tym roku. W pierwszej kolejności zostaną zrobione perony tymczasowe na przystankach między stacjami PKP Wawer a PKP Falenica, a także przejazdy tymczasowe i rozjazdy w Międzylesiu. Wykonane zostaną również tzw. by-passy torowe, które będą wykorzystywane w kolejnych etapach modernizacji, by utrzymać ruch kolejowy podczas prowadzenia zasadniczych prac – wyjaśnia Anna Znajewska-Pawluk.
Ogromne zmiany wzdłuż torów
PKP Polskie Linie Kolejowe tłumaczą, że w ramach inwestycji przebudowanych zostanie osiem przystanków kolejowych w Aninie, Międzylesiu, Radości, Miedzeszynie, Falenicy, Michalinie, Józefowie oraz Otwocku Świdrze. Na każdym z nich pojawi się nowoczesny system informacji pasażerskiej, a perony zostaną dostosowane do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością. – Zakres prac został uzgodniony z konserwatorem zabytków, aby zachować charakter i historyczny wygląd obiektów. Przykładem jest stacja w Falenicy, gdzie odrestaurowane zostaną charakterystyczne „skrzydlate” wiaty – zapewnia PLK. I dodaje, że w ramach inwestycji powstanie także 20 nowych przejść pod torami oraz przebudowane zostanie istniejące przejście na stacji w Falenicy.
Podczas modernizacji linii kolejowej zlikwidowane zostaną 4 dotychczasowe przejazdy kolejowo-drogowe. W ich miejscu powstaną bezkolizyjne skrzyżowania: tunel drogowy w Radości (ul. Panny Wodnej – Izbicka), tunel w Falenicy (ul. Walcownicza – Bystrzycka), tunel w Józefowie (na wysokości ulic Cichej i Matejki) oraz wiadukt drogowy na granicy Falenicy i Józefowa (ul. Werbeny – Brucknera).

Gdzie będą największe utrudnienia w Józefowie?
Prace rozpoczną się po wschodniej stronie miasta, na wysokości ul. Sikorskiego. Jak informuje Urząd Miasta Józefów, największe utrudnienia przewidywane są w przyszłym roku. – Podczas przebudowy torowiska między Wawrem a Otwockiem wprowadzony będzie ruch jednotorowy z tzw. „mijanką” w okolicach Falenicy. – Utrudnienia pojawią się również w miejscach budowy przejść i przejazdów, ale te roboty nie nie będą prowadzone jednocześnie po obu stronach torów – zaznacza Urząd Miasta. I podkreśla, że największe trudności mogą wystąpić przy budowie tunelu na wysokości ulic Cichej i Matejki. Urząd Miasta Józefów zapewnia, że wykonawca nie zamknie drogi, jednak na pewnym etapie realizacji prac konieczne będzie czasowe zwężenie jezdni i wprowadzenie ruchu wahadłowego. Podobnie będzie na innych odcinkach, gdzie wykonawca będzie prowadził roboty. Mieszkańcy mają mieć zapewniony dojazd do swoich posesji przez cały czas trwania inwestycji.
Problem z parkingami
Ze względu na skalę inwestycji i ograniczoną przestrzeń, nie uda się utrzymać obecnych parkingów „P+R” przy przystankach kolejowych w Józefowie. Budowa miejsc postojowych nie jest częścią projektu kolejowego, choć PKP wstępnie zaakceptowało lokalizację kilku równoległych miejsc parkingowych przy ul. Piłsudskiego i ul. Sikorskiego, w pobliżu PKP Józefów. Podobnie ma być też przy PKP Michalin. Oznacza to jednak, że mieszkańcy, którzy dojeżdżają do stacji samochodem, by przesiąść się do pociągu, będą mieli poważny problem z zaparkowaniem auta przy peronach.

Most na Świdrze
W ramach inwestycji zmodernizowany zostanie stary most kolejowy na rzece Świder, na którym obecnie są dwa tory. Po przebudowie obiekt będzie szerszy, bo będą tam cztery tory, w tym dwa nowe dla linii nr 506. Dzięki temu będzie możliwe rozdzielenie ruchu pociągów aglomeracyjnych i dalekobieżnych, co poprawi płynność i bezpieczeństwo przejazdów.
Dzięki ekranom będzie ciszej?
– Linia otwocka to jedna z najbardziej eksploatowanych linii w obrębie Warszawskiego Węzła Kolejowego i dodatkowe tory na niej są potrzebne. Rozdzielenie ruchu aglomeracyjnego od dalekobieżnego to więcej pociągów, więcej połączeń i szybsze przejazdy – podkreśla Piotr Wyborski, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych.
Dlatego na odcinku Wawer – Otwock zostaną wybudowane dwa dodatkowe tory (razem z obecnymi będą cztery), które umożliwią rozdzielenie ruchu pociągów dalekobieżnych od aglomeracyjnych. Nowy układ torowy zwiększy przepustowość linii, dzięki czemu będzie tędy kursowało znacznie więcej pociągów. Aby mieszkańcy nie narzekali na hałas, wzdłuż torów na całym odcinku od PKP Wawer do tunelu w Świdrze powstaną ekrany akustyczne o wysokości od 2 do 6 metrów. Jak tłumaczy inwestor, na tej trasie ma kursować około 200 pociągów dziennie, z prędkościami do 160 km/h dla składów dalekobieżnych i 120 km/h dla pociągów podmiejskich. Modernizacja linii kolejowej ma potrwać około 3 lat, czyli w 2028 roku.









Napisz komentarz
Komentarze