Koniec „dzikich przejść” nad Wisłą! Nowy most kolejowy, na który czekali mieszkańcy i rowerzyści [FOTO]

Na to rozwiązanie z niecierpliwością czekało wielu mieszkańców po obydwu stronach Wisły, którzy obecnie, ryzykując, często „na dziko" przechodzą przez most.
Koniec „dzikich przejść” nad Wisłą! Nowy most kolejowy, na który czekali mieszkańcy i rowerzyści [FOTO]
Obecny most jest już mocno wyeksploatowany – ma już ponad 70 lat (został wybudowany w latach 50. XX wieku).

Autor: Agnieszka Jaskulska

Trwają przygotowania do jednej z najważniejszych inwestycji infrastrukturalnych na Mazowszu – budowy nowego mostu kolejowego na Wiśle, który połączy miejscowości Glinki w gminie Karczew (powiat otwocki) oraz Górę Kalwarię (powiat piaseczyński). Inwestycja realizowana jest w ramach kompleksowej modernizacji linii kolejowej nr 12 na odcinku Czachówek Wschodni – Pilawa (obecny most ma już ponad 50 lat). Przebudowa będzie dotyczyła torów, sieci trakcyjnej oraz urządzeń sterowania ruchem, dzięki czemu będzie można przywrócić połączenia pasażerskie – pociągi mają kursować z prędkością 120 km/h. Jak zapewnia inwestor z taką samą prędkością na nowych torach, mają kursować także pociągi towarowe – linia od Skierniewic do Łukowa stanowi obwodnicę towarową dla Warszawy.

To będzie nowy most

Nowy most umożliwi jednoczesny ruch pociągów w obu kierunkach. Obecnie w tym miejscu pociągi muszą zwalniać i czekać na możliwość przejazdu, ponieważ tor jest jednotorowy, a ruch odbywa się naprzemiennie. Na nowym, 600-metrowym moście powstaną dwa tory (obecnie jest jeden). Dzięki nowej infrastrukturze zwiększy się przepustowość linii, a pociągi pojadą szybciej. 

Most nie tylko dla kolei?

Nowa przeprawa nad Wisłą to nie tylko projekt kolejowy. Od wielu miesięcy mieszkańcy zabiegali o to, aby most służył również niezmotoryzowanym – pieszym i rowerzystom. Obecnie jedyną całoroczną drogą przez Wisłę w tym rejonie jest most w ciągu drogi krajowej nr 50, który nie zapewnia bezpiecznego przejścia ani przejazdu dla rowerów. Alternatywą jest prom – jednak ich kursowanie ogranicza sezonowość i pogoda.

W odpowiedzi na postulaty mieszkańców i samorządów, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. potwierdzają, że na nowym moście znajdzie się pas techniczny, który zostanie przystosowany do ruchu pieszo-rowerowego. To efekt porozumienia podpisanego między spółką a samorządami Karczewa i Góry Kalwarii.

Sukces społecznej inicjatywy

– Z ogromną radością przyjmuję fakt, że ponad roczna walka o pieszo-rowerową kładkę na nowym moście kolejowym przynosi realne efekty. Cieszy, że głos mieszkańców, wsparty przez władze gmin: Karczew i Góry Kalwarii został usłyszany, a PLK wykazała otwartość i zrozumienie dla tej ważnej potrzeby – mówi nam Marcin Podgórzak, sołtys Glinek i inicjator projektu budowy kładki pieszo-rowerowej na moście kolejowym. – To powód do radości i wdzięczności dla wszystkich zaangażowanych. Razem tworzymy coś ważnego – dla ludzi i dla przyszłości naszej małej ojczyzny – podkreśla sołtys Glinek.

Kiedy?

Na modernizację linii kolejowej z Czachówka Wschodniego do Pilawy, wraz z budową nowego mostu na Wiśle, kolejarze planują przeznaczyć około 1,3 miliarda złotych. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej. Prace modernizacyjne mają zostać zrealizowane w latach 2026–2029. Jak informuje inwestor, obecnie trwa postępowanie przetargowe. Podpisanie umowy na budowę nowego mostu planowane jest na przełomie 2025 i 2026 roku.

Fot. Agnieszka Jaskulska
Fot. Agnieszka Jaskulska
Fot. Cezary Pękul
Fot. Agnieszka Jaskulska
Fot. Cezary Pękul
Fot. Agnieszka Jaskulska
Fot. Agnieszka Jaskulska
Fot. Agnieszka Jaskulska
Fot. Agnieszka Jaskulska
Czytaj także:

Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu Przegląd Regionalny. MIKAWAS Sp. z o.o. z siedzibą w Piasecznie przy ul. Jana Pawła II 29A, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Link do Polityki prywatności: LINK

Komentarze

Kredyt mieszkaniowy "Domowa Pewność" - PROMOCJA Kredyt mieszkaniowy "Domowa Pewność" - PROMOCJA Promocja Kredyt Mieszkaniowy"DOMOWA PEWNOŚĆ" - oprocentowanie okresowo-stałefinansowanie remontu w 100% planowanych kosztów inwestycji,finansowanie celu mieszkaniowego nawet do 80% planowanych kosztów inwestycji,oprocentowanie okresowo-stałe: pierwszych 60 miesięcy (5 lat): 6,19%. Po 60 miesiącach: oprocentowanie zmienne 6,53%, wyliczane jako stopa redyskonta weksli NBP 4,55% + marża 1,98 p.p.marża promocyjna: 1,98 p.p.prowizja promocyjna: 0,00%okres kredytowania do 30 lat,ubezpieczenie na życie: obowiązek utrzymania przez minimum 5 lat, z Bankiem wskazanym jako uposażonym z polisykarencja do 24 miesięcy,nie wymagamy faktur do rozliczenia kredytu.www.bsotwock.pl RRSO - oferta promocyjnaRRSO dla oferty kredytu mieszkaniowego DOMOWA PEWNOŚĆ – oprocentowanie okresowo-stałe::Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania RRSO wynosi 6,96 % przy założeniu, że: całkowita kwota kredytu 400.000,00 zł, okres kredytowania 25 lat, wkład własny 20% inwestycji, oprocentowanie okresowo-stałe kredytu w okresie pierwszych 60 miesięcy: 6,19% w skali roku, a następnie oprocentowanie zmienne 6,53% w skali roku – wyliczone jako suma stopy redyskonta weksli NBP ustalanej przez Radę Polityki Pieniężnej i marży Banku w wysokości 1,98 p.p., prowizja za udzielenie kredytu 0,00%, 60 miesięcznych rat równych po 2.617,00 zł, 239 miesięcznych rat równych po 2.688,00 zł i ostatnia rata wyrównawcza w wysokości 2.450,66 zł.Całkowity koszt kredytu: 415.088,56 zł, w tym suma odsetek w całym okresie kredytowania 401.902,66 zł, prowizja niekredytowana za udzielenie kredytu 0,00% kwoty udzielonego kredytu wynosząca 0,00 zł, podatek od czynności cywilno-prawnych (PCC) 19,00 zł, koszt ustanowienia pełnomocnictwa do rachunku ROR wynosi 10,00 zł, koszt opłat miesięcznych za prowadzenie rachunku ROR w całym okresie kredytowania wynosi 1.800,00 zł zgodnie z obowiązującą Taryfą prowizji i opłat za czynności bankowe w BS Otwock (posiadanie rachunku ROR nie jest obowiązkowe), koszt ubezpieczenia na życie Kredytobiorcy za cały okres 5 lat kredytowania wynosi 3.381,90 zł, koszt ubezpieczenia nieruchomości za cały okres kredytowania wynosi 7.975,00 zł. W całkowitym koszcie kredytu Bank nie uwzględnia kosztu wyceny nieruchomości, gdyż nie jest dostawcą tych usług dla konsumenta. Całkowita kwota do zapłaty wynosi 815.088,56 zł.Oprocentowanie kredytu jest stałe w okresie pierwszych 60 miesięcy, a następnie zmienne. W okresie obowiązywania oprocentowania wg formuły zmiennej, oprocentowanie umowy kredytu może ulec zmianie w związku ze zmianą stopy redyskonta weksli NBP, która może spowodować, że koszty obsługi kredytu mogą wzrosnąć lub zmaleć. Zmienne oprocentowanie niesie za sobą ryzyko wzrostu wysokości raty, a tym samym całkowitej kwoty do zapłaty.Kalkulacja została dokonana na dzień 17.10.2025 r. na reprezentatywnym przykładzie dla Kredytobiorcy w wieku 35 lat.