Reklama

Koniec „dzikich przejść” nad Wisłą! Nowy most kolejowy, na który czekali mieszkańcy i rowerzyści [FOTO]

Na to rozwiązanie z niecierpliwością czekało wielu mieszkańców po obydwu stronach Wisły, którzy obecnie, ryzykując, często „na dziko" przechodzą przez most.
Koniec „dzikich przejść” nad Wisłą! Nowy most kolejowy, na który czekali mieszkańcy i rowerzyści [FOTO]
Obecny most jest już mocno wyeksploatowany – ma już ponad 70 lat (został wybudowany w latach 50. XX wieku).

Autor: Agnieszka Jaskulska

Trwają przygotowania do jednej z najważniejszych inwestycji infrastrukturalnych na Mazowszu – budowy nowego mostu kolejowego na Wiśle, który połączy miejscowości Glinki w gminie Karczew (powiat otwocki) oraz Górę Kalwarię (powiat piaseczyński). Inwestycja realizowana jest w ramach kompleksowej modernizacji linii kolejowej nr 12 na odcinku Czachówek Wschodni – Pilawa (obecny most ma już ponad 50 lat).

Zlikwidują wąskie gardło 

Nowy most umożliwi jednoczesny ruch pociągów w obu kierunkach, co wyeliminuje dotychczasowe wąskie gardło na linii kolejowej nr 12. Obecnie w tym miejscu pociągi muszą zwalniać i czekać na możliwość przejazdu, ponieważ tor jest jednotorowy, a ruch odbywa się naprzemiennie. Dzięki nowej infrastrukturze zwiększy się przepustowość linii, a pociągi – zarówno pasażerskie, jak i towarowe – pojadą szybciej i sprawniej. Modernizacja torów oraz systemu sterowania ruchem pozwoli także na przywrócenie bezpośrednich połączeń pasażerskich z Warszawą. Na te zmiany z niecierpliwością czekają mieszkańcy wielu miejscowości południowego Mazowsza. W ramach inwestycji zaplanowano również przebudowę pobliskich przystanków i stacji. 

Szacunkowa wartość inwestycji wynosi około 1,3 miliarda zł, a jej realizacja zaplanowana jest na lata 2025–2028 (projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską). 

Most nie tylko dla kolei?

Nowa przeprawa nad Wisłą to nie tylko projekt kolejowy. Od wielu miesięcy mieszkańcy zabiegali o to, aby most służył również niezmotoryzowanym – pieszym i rowerzystom. Obecnie jedyną całoroczną drogą przez Wisłę w tym rejonie jest most w ciągu drogi krajowej nr 50, który nie zapewnia bezpiecznego przejścia ani przejazdu dla rowerów. Alternatywą jest prom – jednak jego kursowanie ogranicza sezonowość i pogoda.

W odpowiedzi na postulaty mieszkańców i samorządów, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. potwierdzają, że na nowym moście znajdzie się pas techniczny, który zostanie przystosowany do ruchu pieszo-rowerowego. To efekt porozumienia podpisanego między spółką a samorządami Karczewa i Góry Kalwarii.

Sukces społecznej inicjatywy

– Z ogromną radością przyjmuję fakt, że ponad roczna walka o pieszo-rowerową kładkę na nowym moście kolejowym przynosi realne efekty. Cieszy, że głos mieszkańców, wsparty przez władze gmin: Karczew i Góry Kalwarii został usłyszany, a PLK wykazała otwartość i zrozumienie dla tej ważnej potrzeby – mówi nam Marcin Podgórzak, sołtys Glinek i inicjator projektu budowy kładki pieszo-rowerowej na moście kolejowym. – To powód do radości i wdzięczności dla wszystkich zaangażowanych. Razem tworzymy coś ważnego – dla ludzi i dla przyszłości naszej małej ojczyzny – podkreśla sołtys Glinek.

Nowa przeprawa stanie się więc nie tylko ważnym ogniwem w systemie transportu kolejowego, ale również codziennym udogodnieniem dla lokalnych mieszkańców, turystów i rowerzystów. 

Fot. Agnieszka Jaskulska
Fot. Agnieszka Jaskulska
Fot. Agnieszka Jaskulska
Fot. Agnieszka Jaskulska
Fot. Agnieszka Jaskulska
Fot. Agnieszka Jaskulska
Fot. Agnieszka Jaskulska
Czytaj także:

Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu Przegląd Regionalny. MIKAWAS Sp. z o.o. z siedzibą w Piasecznie przy ul. Jana Pawła II 29A, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Link do Polityki prywatności: LINK

Komentarze