Reklama

Otwock przejmuje linie L20 i L22. Dlaczego miasto mówi „nie” powiatowemu związkowi komunikacyjnemu?

To ważna wiadomość dla pasażerów. Co dalej z kursowaniem linii L22 i L20? Dlaczego Otwock zrezygnował z przystąpienia do powiatowego związku komunikacyjnego?
Otwock przejmuje linie L20 i L22. Dlaczego miasto mówi „nie” powiatowemu związkowi komunikacyjnemu?
Linie L zmienią barwy i operatora.

Autor: Agnieszka Jaskulska

Po tym, jak kilka lat temu firma Minibus przestała kursować z powiatu otwockiego do Warszawy, samorządy – szczególnie te z gmin pozbawionych dostępu do linii kolejowej – stanęły przed wyzwaniem zapewnienia mieszkańcom podstawowej komunikacji. W efekcie zaczęły tworzyć własny lokalny transport publiczny.

Otwock uruchomił własną, bezpłatną sieć autobusową, która jest systematycznie rozbudowywana – jedna z linii (W1) kursuje z Otwocka do stacji metra Imielin. Lokalne linie zaczęły również organizować sąsiednie gminy i starostwo, które finalnie zrzeszyły się, tworząc Związek Powiatowo-Gminny „Otwockie Przewozy Gminno-Powiatowe” (obsługiwany przez prywatnego przewoźnika – niebieskie autobusy). Kilka dni temu władze Karczewa ogłosiły, że od 1 sierpnia posiadacze Karczewskiej Karty Mieszkańca będą mogli bezpłatnie korzystać z powiatowych autobusów kursujących w kierunku Otwocka, Góry Kalwarii, Osiecka i Falenicy. Podobne udogodnienia funkcjonują już w gminie Wiązowna – od lutego br. bezpłatne przejazdy liniami D1, K2 i W12 przysługują osobom posiadającym Kartę Mieszkańca Gminy Wiązowna.

Dlaczego „nie”?

Jedyną gminą, która nie dołączyła do powiatowego związku komunikacyjnego, był Otwock. Mimo że miasto miało dołączyć do tego związku komunikacyjnego, to jednak władze miały pewne zastrzeżenia. Ratusz tłumaczy, że nie che płacić za odcinki tras autobusowych, które już znajdują się w granicach Otwocka, a jednocześnie są one obsługiwane przez autobusy dowożące pasażerów z sąsiednich gmin do centrum miasta. – Chodzi o to, żeby mieszkańcy Otwocka nie ponosili kosztów transportu z odległych miejscowości tylko dlatego, że autobusy z gmin peryferyjnych przejeżdżają kilka kilometrów przez Otwock, dowożąc swoich mieszkańców np. do SKM-ki – tłumaczył podczas jednej z komisji prezydent Otwocka, Jarosław Margielski. Władze miasta oczekiwały od starostwa i powiatowego związku komunikacyjnego bardziej sprawiedliwego rozwiązania finansowego. Finalnie ratusz zrezygnował z przystąpienia do powiatowego związku komunikacyjnego. Zamiast tego Otwock przejmie obsługę dwóch linii L – L20 i L22, które kursują pomiędzy gminą Wiązowna a Otwockiem i należą do najbardziej uczęszczanych linii w powiecie (są obsługiwane przez ZTM).

Co dalej z L20 i L22?

Jak wcześniej informowaliśmy gmina Wiązowna musiałaby ponieść znacznie wyższe koszty utrzymania linii L20 i L22, ponieważ stawka za jeden wozokilometr, którą płaci ZTM, miała wzrosnąć do 14 zł. Dodatkowo umowa na obsługę tych linii wygasa z końcem lipca. W związku z tym władze Wiązowny od kilku miesięcy prowadziły rozmowy z Otwockiem, który przejmie obsługę linii L22 i L20. Kilka tygodni temu miasto ogłosiło przetarg na wynajem 9 autobusów wraz z kierowcami – nowa umowa będzie obowiązywać przez trzy lata – od lipca 2025 do końca lipca 2028. – Właśnie została podpisana umowa na uruchomienie nowych, bezpłatnych linii autobusowych, które zastąpią dotychczasowe linie L – informuje prezydent Otwocka, Jarosław Margielski. – Oznacza to, że od 1 sierpnia mieszkańcy Otwocka: Wólki Mlądzkiej, Teklina, Świerku oraz Jabłonny nie będą już potrzebowali biletów na trasach linii L20 i L22 – wyjaśnia. I dodaje, że nowoczesne autobusy będą kursowały w ramach otwockiej bezpłatnej komunikacji. – Ta zmiana przyniesie roczne oszczędności w budżecie miasta sięgające około 0,5 mln zł – podkreśla Jarosław Margielski.

Linie L 20 i L22 zmienią barwy i operatora. Fot. Agnieszka Jaskulska

Jaki jest koszt transportu?

W ostatnich dniach dokonano zmian w budżecie miasta. Zredukowano wydatki o 750 tys. zł oraz zrezygnowano z przeznaczenia 950 tys. zł na wsparcie powiatowego związku komunikacyjnego, do którego Otwock ostatecznie nie przystąpił. Te pieniądze zostały przesunięte na usługi związane z funkcjonowaniem komunikacji miejskiej. Kwota 750 tys. zł trafiła na utrzymanie linii L, natomiast 1 mln zł przeznaczono na dalsze finansowanie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Otwocku – łącznie na funkcjonowanie linii L zabezpieczono w budżecie 1,7 mln zł. Przypominamy, że Otwock przeznacza ponad 4 mln zł rocznie na dofinansowanie m.in. Szybkiej Kolei Miejskiej oraz wspólnego biletu ZTM–KM. 

Czy będą zmiany w kursowaniu linii L?

Naczelniczka Wydziału Gospodarki Komunalnej w Otwocku, Karolina Wojnicz, podczas jednej z komisji miejskich wyjaśniła, że nie planuje się rewolucyjnych zmian na trasach ani w rozkładach jazdy linii L20 i L22. Jak podkreśliła, obecny przebieg tras i godziny kursowania są dobrze dopasowane do potrzeb pasażerów. Ewentualne korekty tras lub rozkładów będą wprowadzane wyłącznie na podstawie zgłoszeń i sugestii mieszkańców – podobnie jak miało to miejsce w przypadku linii M1 i M2, które zostały uzupełnione o nową linię M3.

Linie L kursujące na trasie Otwock – Wiązowna, cieszą się dużym zainteresowaniem pasażerów. Fot. Agnieszka Jaskulska

Czytaj także:

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu Przegląd Regionalny. MIKAWAS Sp. z o.o. z siedzibą w Piasecznie przy ul. Jana Pawła II 29A, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Link do Polityki prywatności: LINK

Komentarze