Budynek przy ul. Wawerskiej 31 to jeden z najstarszych obiektów w Józefowie. Powstał na początku XX wieku i przez dziesięciolecia pełnił funkcję przystanku kolejki wąskotorowej na trasie Jabłonna–Karczew. Po zamknięciu linii w 1963 roku obiekt popadł w zapomnienie. Teraz jednak czeka go drugie życie, ponieważ Urząd Miasta Józefów planuje jego odrestaurowanie i nadanie obiektowi zupełnie nowych funkcji.
Lekka konstrukcja zamiast wagonu
Projekt zakłada modernizację i rozbudowę budynku dawnej stacji kolejki wąskotorowej, co stanowi niemałe wyzwanie ze względu na ograniczenia przestrzenne działki. Sam obiekt ma niespełna 50 m², dlatego konieczna jest jego rozbudowa. Utrudnia ją jednak niewielka powierzchnia terenu oraz jego wąski, nietypowy kształt. Pierwszym pomysłem było dobudowanie skrzydła przypominającego wagon kolejowy, który miał nawiązywać do pierwotnej funkcji obiektu, ale po przeprowadzeniu konsultacji społecznych oraz po uwzględnieniu uwag radnych i mieszkańców powstała alternatywna koncepcja. Zakłada ona budowę lekkiego, parterowego pawilonu o nowoczesnej formie, z dużymi przeszkleniami. Dzięki temu nowa część nie będzie przytłaczać historycznego budynku, lecz harmonijnie się z nim komponować. Obok stacji ma powstać także małego park z przystankiem dla rowerów i dostępem do toalety.
Co będzie się działo na nowej stacji?
Nowa „Stacja Integracja” stanie się nowoczesną przestrzenią integracji międzypokoleniowej. W zabytkowym budynku powstanie świetlica środowiskowa, która będzie służyć mieszkańcom w różnym wieku, w szczególności dzieciom i seniorom. Jak informowaliśmy już w styczniu br., na „Stacji Integracja” organizowane będą m.in. warsztaty artystyczne, filmowe, fotograficzne, grafiki komputerowej oraz spotkania edukacyjne, turystyczne i historyczne, a także wydarzenia kulturalne i społeczne.
Ile kosztuje inwestycja?
Przypominamy, że dokumentacja była gotowa kilka lat temu i miasta planowało rozpocząć inwestycję trzy lata temu, ale realizację inwestycji wstrzymywał brak funduszy. Dopiero teraz, dzięki temu, że Józefów pozyskał 2,5 mln zł dofinansowania z funduszy unijnych, uda się zrealizować projekt – całkowity koszt adaptacji i rozbudowy przekroczy 5,5 mln zł.
Ostatni pociąg…
Budynek stacji kolejki wąskotorowej, zaprojektowany przez inż. Konstantego Sylwina Jakimowicza, był jednym z wielu na odcinku Wawer-Otwock. Był to murowany, otynkowany obiekt osadzony na kamiennej podmurówce, z przylegającą werandą – poczekalnią. Dach pokryty był czerwoną ceramiczną dachówką. Kolejka Jabłonowska rozpoczęła kursowanie na trasie Wawer-Karczew w 1914 roku, a jej działalność zakończyła się w 1963 roku. Budynek przetrwał do dziś i powoli niszczeje, ale wciąż stanowi cenny element dziedzictwa historycznego, który po rewitalizacji, dostanie drugie życie.





Napisz komentarz
Komentarze