Za kilka dni dworzec wraz z terenem przed budynkiem od strony ul. Orlej i wiaduktów kolejowych zostanie zamknięty dla podróżnych i kierowców – nie będzie można już tu parkować. Jak informował „Przegląd Otwocki”, w ostatnich dniach wykonawca rozpoczął ustawianie kontenerowego dworca zastępczego z kasą, poczekalnią oraz toaletą. Dostęp do tymczasowej kasy i wejście na perony będzie możliwe wyłącznie przez przejście podziemne od ul. Warszawskiej i ul. Orlej. Dziś inwestor, PKP S.A., oficjalnie przekazał plac budowy wykonawcy.
Nareszcie…
– To dobry dzień dla Otwocka – mówił podczas dzisiejszej konferencji prezydent Jarosław Margielski. – Rozpoczyna się długo wyczekiwana modernizacja zabytkowego dworca kolejowego, który stanie się wizytówką miasta, a teren przed budynkiem zmieni się nie do poznania – podkreślał prezydent miasta. I dodał, że ta inwestycja to jedna z dużych zmian przy linii kolejowej, ponieważ również tereny przy peronach zostaną zagospodarowane i dostosowane do potrzeb podróżnych. Obecnie ze stacji Otwock kursuje wiele pociągów podmiejskich i regionalnych Kolei Mazowieckich oraz Szybkiej Kolei Miejskiej. Zatrzymują się tu także pociągi PKP Intercity, m.in. do Lublina, Rzeszowa, Poznania i Bydgoszczy.
Co z parkingiem?
– W ostatnich latach zmienił się styl podróżowania. Oczekiwania pasażerów są dziś inne niż kilkanaście lat temu: liczy się komfort, bezpieczeństwo, dostępność dla wszystkich, a także dodatkowe udogodnienia, takie jak czytelna informacja, nowoczesne zaplecze usługowe czy przyjazne otoczenie dworca – podkreślał Dariusz Grajda, wiceprezes PKP S.A. I zdradza, że planowana jest także budowa parkingu wielopoziomowego od strony ul. Warszawskiej – wiele osób przyjeżdża samochodem i przesiada się do pociągu. Obecnie część podróżnych zostawia auta od strony ul. Warszawskiej i ul. Orlej, gdzie w czasie modernizacji dworca nadal będzie można tam parkować.
Jak się zmieni dworzec?
W ramach inwestycji przewidziano m.in. wymianę okien i drzwi oraz dachu – okna będą drewniane, a stolarka w kolorze zielonoszarym. Przeprowadzony zostanie gruntowny remont wnętrz, w tym pomieszczeń pracowniczych. Drewniany sufit zostanie zrewitalizowany. Na wieży będzie zamontowany nowoczesny zegar. Natomiast elewacja budynku będzie utrzymana w jasnobeżowej kolorystyce. Zabytkowa wiata od strony peronów będzie także odnowiona, zachowując swój historyczny charakter. – Wewnątrz budynku zaplanowano przestronny hol z ławkami, pomieszczenia kas biletowych z zapleczem, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, ogólnodostępne toalety, lokale do wynajęcia oraz pomieszczenie do zagospodarowania, np. na czytelnię – mówi Alan Beroud, prezes zarządu PKP S.A.
Jak ma wyglądać teren przed budynkiem?
Na terenie przed dworcem powstanie parking z różnymi rodzajami miejsc postojowych: standardowymi dla samochodów osobowych, typu kiss&ride, dla osób z niepełnosprawnościami oraz dla taksówek. Zaplanowano również nowe drogi dojazdowe, dojścia dla pieszych, wiatę rowerową i śmietnikową. Przestrzeń uzupełnią drzewa i krzewy. jak podkreśla inwestor dworzec w Otwocku stanie się bardziej dostępny dla osób z niepełnosprawnościami, rodziców z dziećmi oraz pasażerów z dużym bagażem. Będzie to możliwe dzięki likwidacji barier architektonicznych oraz wprowadzeniu udogodnień, takich jak ścieżki prowadzące, oznaczenia w alfabecie Braille’a czy plany dotykowe. Budynek i jego otoczenie zostaną również wyposażone w nowoczesne systemy bezpieczeństwa, w tym monitoring.
Kiedy planuje się zakończenie inwestycji?
Modernizacja powinna zakończyć się w 2027 roku, jednak ze względu na to, że jest to obiekt zabytkowy i w trakcie prac mogą pojawić się dodatkowe zadania lub wyzwania konserwatorskie, inwestor nie wyklucza możliwości przedłużenia realizacji. Umowa na realizację inwestycji została podpisana w 2023 roku. Wykonawcą prac jest firma SKB LDR, a inwestorem Polskie Koleje Państwowe S.A. Koszt przedsięwzięcia wynosi około 22 mln zł i jest finansowany ze środków własnych spółki.
AKTUALIZACJA: 9 września
Zapytaliśmy inwestora m.in. o planowane nasadzenia drzew i krzewów, a także o chodniki i liczbę miejsc rowerowych. – Przedstawione wizualizacje mają charakter poglądowy, dlatego ostateczny wygląd po zakończeniu prac może się nieco różnić od tego, co jest na nich pokazane. Do wiaty będzie prowadził chodnik od strony dworca, natomiast po prawej stronie budynku, patrząc od frontu, powstanie wiata na odpady – wyjaśnia nam Justyna Gawron z PKP S.A. I dodaje: – Pod nową wiatą rowerową przewidziano miejsce dla 11 rowerów, a pod wiatą przy peronach dla 6.













Napisz komentarz
Komentarze