O tym, że rozpoczęły się przygotowania do modernizacji dworca i placu przed budynkiem, informowaliśmy na początku września, kiedy inwestor przekazał teren wykonawcy. Sprawdziliśmy, jakie utrudnienia czekają pasażerów, rowerzystów czy kierowców. Którędy wejść na peron i gdzie można kupić bilet, czy zostawić rower i samochód? Gdzie będzie postój taksówek?
Zamknięcie terenu
Wykonawca już wygradza teren wokół dworca, gdzie prowadzone będą prace. Przez najbliższy weekend jeszcze można korzystać z dotychczasowego dojścia, parkować samochody i zostawiać rowery, ale – jak wyjaśniają nam pracownicy – od poniedziałku, 29 września, cały teren od wiaduktów kolejowych i ul. Orlej będzie niedostępny. Zamknięta zostanie też przestrzeń wokół dworca wraz z wiatą od peronów, dlatego wykonawca prosi rowerzystów o zabranie jednośladów i niepozostawianie ich w tym miejscu.
Gdzie kupić bilet?
Kasy z budynku zostały już przeniesione do kontenerowego punktu przed dworcem, gdzie są dwie kasy, mała poczekalnia (będą tam siedzenia), a także toaleta dostosowana również do osób z niepełnosprawnościami – kasa będzie czynna codziennie w godz. 6.00-19.30. Przy kontenerze będą też biletomaty. Do tymczasowego dworca będzie można dotrzeć z peronu nr 2 (wąskim przejściem przy dworcu, po stronie wieży ciśnień i ul. Orlej/Świderskiej). Z drugiej strony budynku (od peronu nr 1, czyli od ul. Warszawskiej) przejścia dla podróżnych nie będzie.
To oznacza, że pasażerowie bez biletu muszą nadrobić trochę drogi, aby dotrzeć na peron, potem pójść do tymczasowej kasy po bilet, a potem wrócić na peron, żeby nie spóźnić się na pociąg. Dlatego najlepiej kupić bilet elektroniczny. Gorzej, jeśli nagle będzie potrzeba skorzystania z łazienki…
Gdzie zostawić rower?
W związku z rozpoczęciem modernizacji dworca i terenu przed nim, zarówno kierowcy, jak i rowerzyści będą musieli radzić sobie sami. Dotychczas rowery można było zostawić przy kilku stojakach przy ul. Orlej, a pozostali parkowali je pod wiatą kolejową (stało tam nawet kilkanaście rowerów) lub wzdłuż ogrodzenia przy peronach. Teraz pod wiatą pojawiła się kartka z prośbą, aby już nie zostawiać rowerów na terenie dworca. Oznacza to, że miejsc do parkowania jednośladów będzie jeszcze mniej. Jak udało nam się ustalić – niestety, ale inwestor i wykonawca nie przewidzieli dodatkowych stojaków ani wydzielonej przestrzeni dla rowerów, mimo że codziennie kilkadziesiąt osób przyjeżdża na dworzec jednośladem.
Gdzie zaparkować auto?
Kierowcy będą mieli jeszcze trudniej. Przez ponad dwa lata tereny przy PKP Otwock zamienią się w prawdziwe pole bitwy o miejsca parkingowe. Już teraz jest ciasno, a po zamknięciu placu przed dworcem jeszcze więcej kierowców będzie starało się parkować wzdłuż peronów – od strony ul. Warszawskiej oraz od centrum (wjazd od ul. Orlej i bazarku „Rampa”). Z kolei kierowcy, którzy nie znajdą wolnego miejsca, będą musieli zostawić samochody na okolicznych ulicach.
Taksówkarze przeniosą się na teren przy parkingu od ul. Warszawskiej.
Utrudnienia na Warszawskiej i Świderskiej
W związku z modernizacją PKP Otwock pasażerowie będą mogli dotrzeć na perony wyłącznie tunelem podziemnym – od ul. Warszawskiej (na wysokości peronów i przejść dla pieszych) oraz od ul. Orlej/Świderskiej, przystanków autobusowych i bazarku „Rampa”. Kierowcy będą tam też wjeżdżali lub wyjeżdżali z parkingu. Dlatego w tych miejscach będzie wzmożony ruch pieszy i samochodowy. Kierowcy – zwłaszcza w porannych i popołudniowych godzinach szczytu – powinni mieć się na baczności i zdjąć nogę z gazu. Natomiast luźniej zrobił się na drodze pod wiaduktami – na pasach przy figurze Chrystusa, gdzie wcześniej wielu pasażerów wysiadających z pociągu wracało do domu przez centrum miasta.
Kiedy planuje się zakończenie inwestycji?
Zakończenie modernizacji planowane jest na 2027 rok. Inwestor zastrzega jednak, że ze względu na zabytkowy charakter obiektu w trakcie prac mogą pojawić się dodatkowe zadania lub wyzwania konserwatorskie, co może wydłużyć realizację. Umowę na inwestycję podpisano w 2023 roku. Wykonawcą jest firma SKB LDR, a inwestorem Polskie Koleje Państwowe S.A.. Koszt przedsięwzięcia to około 22 mln zł, finansowanych ze środków własnych spółki.

Więcej zdjęć:














Napisz komentarz
Komentarze