Reklama

Cztery tory Wawer-Otwock. Co czeka kierowców i mieszkańców Józefowa? Szczegóły inwestycji

Gdzie powstaną tymczasowe parkingi? Gdzie będą największe utrudnienia? Czy roboty będą prowadzone także w nocy? Szczegóły spotkania z mieszkańcami w sprawie modernizacji linii kolejowej i budowy 4 torów.
Cztery tory Wawer-Otwock. Co czeka kierowców i mieszkańców Józefowa? Szczegóły inwestycji

Autor: Agnieszka Jaskulska

Podczas modernizacji linii kolejowej na wysokości Otwocka mieszkańcy nie mieli lekko, ale to, co czeka Józefów, będzie komunikacyjnym koszmarem. Za rok czy dwa miasto będzie nie do poznania. Właśnie rozpoczyna się ogromna inwestycja kolejowa na odcinku Wawer-Otwock. W środę, 19 listopada, w Józefowie odbyło się spotkanie dla mieszkańców dotyczące modernizacji linii kolejowej, w której uczestniczyły władze miasta, przedstawiciele PKP PLK oraz wykonawcy, firmy Trakcja S.A.

Teraz jest „faza zero” – wycinka

Obecnie prowadzona jest masowa wycinka drzew wzdłuż torów od Świdra (Otwock) do Anina (Wawer). Zielony korytarz, który przez lata rósł przy linii kolejowej, dosłownie znika w oczach. Teren zostanie całkowicie oczyszczony z drzew. Dlaczego? – Wzdłuż linii powstanie nowa infrastruktura: przejścia podziemne, wiadukty, tunele, zbiorniki odwadniające, instalacje techniczne oraz ekrany akustyczne przy jezdni. Na drzewa po prostu nie ma miejsca – wyjaśnia inwestor. Do marca-kwietnia 2026 roku, prowadzone będą także prace związane z usuwaniem kolizji, przygotowaniem terenu pod roboty zasadnicze, budową dróg technicznych i dojazdów. – Obecnie opracowywana jest czasowa organizacja ruchu, dotycząca m.in. komunikacji zastępczej i objazdów – podkreśla przedstawiciel PKP PLK, dyrektor projektu Marcin Demidziuk. Szczegóły dotyczące czasowej organizacji ruchu mają być znane na początku przyszłego roku, czyli przed rozpoczęciem głównych robót. 

Fot. Agnieszka Jaskulska

Faza 1 – utrudnienia po stronie Sikorskiego (2026)

Na wiosnę, czyli w marcu lub kwietniu 2026 roku, rozpoczną się główne roboty, a wraz z nimi pierwsze poważne utrudnienia. – Wtedy ruszy budowa wszystkich obiektów inżynieryjnych: przejść podziemnych, tuneli i wiaduktów, które będą realizowane jednocześnie na całym odcinku modernizowanej linii od Anina do Świdra – wyjaśnia dyrektor projektu PKP PLK, Marcin Demidziuk. W Józefowie prace rozpoczną się po wschodniej stronie miasta, od ul. Sikorskiego (po tej stronie linii wykonawca wybuduje również dwa nowe tory). – W związku z tym mieszkańcy i kierowcy muszą liczyć się z tym, że przepustowość ul. Sikorskiego będzie znacznie ograniczona. Niektóre odcinki tej ulicy będą okresowo zamykane – wyjaśniają władze Józefowa.

W tym czasie, przez około rok – do wiosny 2027 roku – kierowców i pasażerów czekają duże utrudnienia zarówno na drogach, jak i na kolei. Na odcinku od Wawra do Otwocka będzie obowiązywał ruch jednotorowy, co oznacza opóźnienia i możliwe odwołania części kursów. – Rozkład jazdy również zostanie zmieniony. Pociągi dalekobieżne ominą ten odcinek, natomiast pociągi podmiejskie i SKM będą kursować na trasie Międzylesie-Otwock po jednym torze z mijanką w Falenicy. W związku z tym naziemny przejazd kolejowy w Falenicy zostanie zamknięty – informuje Urząd Miasta Józefów. 

Faza 2 – utrudnienia na Piłsudskiego (2027)

Po wybudowaniu dwóch nowych torów od strony ul. Sikorskiego – wiosną 2027 roku – pociągi zostaną przekierowane na ten nowy układ, bo roboty przeniosą się na drugą stronę linii kolejowej, czyli od ul. Piłsudskiego. Tam wykonawca przez kolejny rok będzie budował „drugą część” obiektów inżynieryjnych oraz dwa następne tory, dzięki czemu cała linia będzie miała cztery tory.

Faza 3 – odbiory (2028)

Inwestor i wykonawca zakładają, że modernizacja linii kolejowej od Anina do Świdra potrwa trzy lata, o ile w trakcie prac nie pojawią się nieprzewidziane problemy. W połowie 2028 roku rozpoczną się procedury odbiorowe m.in. przejść podziemnych, wiaduktów oraz pozostałych elementów inwestycji. – Ten etap może potrwać nawet pół roku, ponieważ każda część projektu musi zostać dokładnie sprawdzona i dopuszczona do użytkowania – informują przedstawiciele PKP PLK.

Fot. Agnieszka Jaskulska

Gdzie będą największe utrudnienia?

– Dobrą wiadomością jest to, że przejazd drogowo-kolejowy przy PKP Józefów będzie przejezdny aż do momentu otwarcia tunelu (Cicha/Matejki – przyp.red.) – zapewnia przedstawiciel wykonawcy inwestycji Trakcja S.A., Bartłomiej Skoczny. 

Największe utrudnienia przewiduje się na wysokości ulic Cichej i Matejki, gdzie będzie wybudowany tunel drogowy oraz dodatkowe przejście podziemne. – W tym miejscu, w okolicach marca-kwietnia, ul. Sikorskiego będzie raczej nieprzejezdna, co oznacza, że nie będzie możliwości przejazdu między Michalinem a Józefowem. Objazd zostanie poprowadzony drugą stroną torów, czyli ul. Piłsudskiego – wyjaśnia przedstawiciel wykonawcy inwestycji, Bartłomiej Skoczny. I tłumaczy, że dojazd do posesji będzie zapewniony, choć w czasie robót niektóre ulice będą okresowo zwężane lub będzie wprowadzany ruch wahadłowy.

Z kolei przy PKP Michalin na czas modernizacji linii kolejowej powstanie tymczasowy przejazd drogowy (około 100 metrów od obecnego w kierunku Warszawy). Niewykluczone, że będzie tam także tymczasowe rondo. 

Kolejne poważne utrudnienia pojawią się na pograniczu Józefowa i Falenicy, na wysokości ulic Werbeny i Brucknera, gdzie powstanie wiadukt drogowy z ciągiem pieszo-rowerowym. – W tym okresie ul. Sikorskiego będzie nieprzejezdna. Podobnie będzie w Falenicy, gdzie zaplanowano budowę tunelu. Na czas robót nie powstanie tam tymczasowy przejazd, ponieważ fizycznie nie ma tam miejsca. Dlatego w tym czasie najlepiej omijać wschodnią część Michalina i Falenicy, kierując się na drugą stronę torów – ulicami Piłsudskiego i Patriotów, aż do obwodnicy S2 – wyjaśnia przedstawiciel wykonawcy inwestycji. I przypomina, że z Józefowa będzie można też wyjechać drogą wojewódzką nr 721, wiaduktem i ul. Wiązowską aż do trasy S17. Jak już informowaliśmy, budowa wiaduktu nie będzie prowadzona równolegle z modernizacją linii kolejowej.

Nocne roboty

Kierownik budowy, Przemysław Skiba, wyjaśnia, że część prac będzie prowadzona również nocą, co może być uciążliwe dla osób mieszkających w pobliżu torów. – Niektóre roboty muszą być wykonywane przy wyłączonym ruchu pociągów i sieci trakcyjnej, dlatego można je prowadzić wyłącznie w nocnych przerwach – podkreśla. – My także wolelibyśmy pracować wyłącznie w dzień, ale nie zawsze jest to możliwe. Będziemy jednak robić wszystko, aby ograniczyć hałas do minimum. O wszystkich nocnych pracach będziemy wcześniej informować mieszkańców i urząd miasta – zapewnia kierownik budowy.

Gdzie będą tymczasowe parkingi?

Obecne parkingi, które są przy peronach w Józefowie i Michalinie nadal, będą dostępne dla podróżnych, ale sytuacja zmieni się wiosną 2026 roku. Wtedy nie będzie już możliwości parkowania bezpośrednio przy torach. – Przygotowujemy dwa tymczasowe parkingi na łącznie 105 miejsc, czyli tylko nieco mniej niż obecnie – mówił podczas spotkania burmistrz Józefowa, Marek Banaszek. W wyjaśnia, że pierwszy parking – na ponad 60 aut – powstanie w centrum, na miejskiej działce przy ul. Leśnej, około 170 metrów od linii kolejowej. Drugi, również w centrum, na 45 miejsc, będzie zorganizowany przy ul. Okrzei, w pobliżu PKP Józefów. W Michalinie miasto również planuje stworzenie parkingu. – Ponad 30 miejsc postojowych będzie na miejskich działkach przy ul. Sobieskiego i ul. Konopnickiej. Prowadzimy także rozmowy z prywatnymi właścicielami terenów w Michalinie, którzy są zainteresowani wydzierżawieniem działek pod kolejne miejsca postojowe dla około 80 samochodów – zapewnia burmistrz.

Fot. Agnieszka Jaskulska

Komunikacja zastępcza

Obecnie trwają rozmowy z ZTM na temat organizacji komunikacji zastępczej. W okresie, gdy ruch będzie odbywał się tylko po jednym torze, wielu pasażerów nie zmieści się do pociągów. To oznacza, że autobusy linii zastępczych będą mocno obciążone i będą musiały kursować bardzo często. Komunikacja zastępcza będzie poprowadzona m.in. wzdłuż torów głównie ulicami Piłsudskiego i Patriotów. Planowana jest również kombinacja połączeń, m.in. z Józefowa do Wilanowa lub do metra.

Dzikie przejścia

Władze miasta, inwestor i wykonawca zwracają uwagę, że przechodzenie przez tory w miejscach niedozwolonych ZAWSZE jest ryzykowne, a na linii otwockiej jest wiele dzikich przejść, z których wielu mieszkańców niestety korzysta. Teraz to zagrożenie będzie jeszcze większe, nie tylko przez kursujące pociągi. – Za kilka miesięcy torowisko zamieni się w ogromny plac budowy: pojawią się koparki, ciężki sprzęt, głębokie wykopy i ekipy pracujące tuż obok torów – podkreślają. – Dlatego prosimy rodziców, aby porozmawiali z dziećmi. Tłumaczmy im, że przez tory można przechodzić wyłącznie w wyznaczonych miejscach lub tych, które będą tymczasowe, na czas robót – apeluje inwestor i wykonawca.

Fot. Agnieszka Jaskulska
Fot. Agnieszka Jaskulska
Fot. Agnieszka Jaskulska
Fot. Agnieszka Jaskulska

Czytaj także:

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu Przegląd Regionalny. MIKAWAS Sp. z o.o. z siedzibą w Piasecznie przy ul. Jana Pawła II 29A, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Link do Polityki prywatności: LINK

Komentarze