Jak już wiecie z „Przeglądu”, otwocki ratusz planuje budowę nowoczesnej zajezdni autobusowej, która w przyszłości obsłuży nie tylko miejską flotę autobusową.
Nowy węzeł przesiadkowy
Jak podkreśla prezydent Otwocka, Jarosław Margielski obecny przystanek autobusowy przy ul. Świderskiej w centrum miasta, zostanie przeniesiony bliżej dworca kolejowego. W tym miejscu mają zatrzymywać się wszystkie autobusy, które kursują po powiecie otwockim.
Nowa zajezdnia ma powstać na niezagospodarowanym terenie wzdłuż torów kolejowych, na wysokości peronów PKP Otwock oraz ulic: Orlej, Świderskiej i Rzemieślniczej. Obecnie przy peronach jest dziki parking, z którego korzystają pasażerowie przesiadający się do pociągu.
– Zajezdnia powstanie w bezpośrednim sąsiedztwie stacji kolejowej w Otwocku, gdzie zatrzymują się pociągi SKM, Kolei Mazowieckich i Intercity. Dzięki temu stanie się ważnym lokalnym węzłem przesiadkowym – podkreśla Urząd Miasta Otwocka. I dodaje, że obiekt został zaprojektowany z myślą o obsłudze miejskich linii autobusowych. Cała inwestycja została przygotowana w taki sposób, aby w przyszłości umożliwić jej rozbudowę i dostosowanie do rosnących potrzeb komunikacyjnych miasta.
Jak będzie wyglądała zajezdnia?
W pierwszym etapie realizacji zaplanowano uporządkowanie terenu m.in. usunięcie starej nawierzchni i wyburzenie czterech budynków w tym dawne magazyny z kolejową rampą.
W kolejnych fazach powstaną drogi i place manewrowe z nawierzchnią asfaltową oraz miejsca postojowe dla autobusów i samochodów, również dla osób z niepełnosprawnościami. Zajezdnia będzie wyposażona wyposażony w oświetlenie LED, monitoring oraz system odwodnienia ze studniami retencyjno-rozsączającymi. Będzie tam także budynek zaplecza socjalnego z pełną infrastrukturą techniczną. Cały teren nie będzie „zabetonowany”, bo – jak zapewnia miasto – zaplanowano tam wiele nasadzeń zieleni.
nie tylko przystanki autobusowe
Jak informuje otwocki ratusz projekt, daje również możliwość rozbudowy zajezdni m.in. o stanowiska do ładowania autobusów elektrycznych, dodatkową infrastrukturę energetyczną oraz przestrzeń techniczną dla urządzeń towarzyszących, takich jak magazyny energii czy transformatory. W sąsiedztwie zajezdni ma także powstać stacja Otwockiego Roweru Miejskiego.
Na terenie zajezdni ma być m.in.:
- pętla manewrowa i postojowa dla autobusów,
- zatoka autobusowa,
- dwa przystanki w rejonie wyjścia z przejścia podziemnego przy peronach PKP Otwock,
- trzy wiaty przystankowe z zielonymi dachami,
- chodniki i ciągi piesze prowadzące do peronów, ławki,
- około 100 miejsc postojowych (w zależności od ostatecznego projektu),
- jezdnie manewrowe z odwodnieniem i nawierzchnią przystosowaną do ruchu ciężkiego.
Przygotowania do inwestycji
W ramach przygotowań do inwestycji miasto wykupiło już 16 działek za ponad 7 mln zł. – Przygotowano także program funkcjonalno-użytkowy (PFU), rozstrzygnięto przetarg i 28 listopada 2024 r. podpisano umowę na opracowanie dokumentacji projektowej oraz realizację robót w formule „projektuj i buduj” – zapewnia Urząd Miasta Otwock. Miasto pozyskało na inwestycję duże dofinansowania z rządowych programów. Inwestycja ma być realizowana w przyszłym roku. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, obiekt będzie gotowy w ciągu roku.
Na koniec będą dwa ronda
Miasto planuje najpierw wybudować zajezdnię i zagospodarować teren przy torach, a dopiero później przebudować dwa skrzyżowania, którymi autobusy będą wjeżdżać i wyjeżdżać z obiektu. Ronda mają powstać w dwóch miejscach: pierwsze na skrzyżowaniu ulic Orlej i Świderskiej (przy bazarku „Rampa”), a drugie na skrzyżowaniu ulic Górnej i Rzemieślniczej, obok supermarketu, skąd autobusy będą wyjeżdżały z zajezdni.









Czytaj także:












![Rodzina straciła dom i ukochane psy. Potrzebna jest pomoc! [AKTUALIZACJA] Rodzina straciła dom i ukochane psy. Potrzebna jest pomoc! [AKTUALIZACJA]](https://static2.przegladotwocki.pl/data/articles/sm-4x3-rodzina-stracila-dom-i-ukochane-psy-potrzebna-jest-pomoc-aktualizacja-1760641502.jpg)










Napisz komentarz
Komentarze