We wtorek, 2 grudnia odbyła się Komisja Inwestycji i Gospodarki Miejskiej w Otwocku, poświęcona jednemu z największych i najbardziej odczuwalnych dla mieszkańców przedsięwzięć infrastrukturalnych ostatnich lat – modernizacji linii kolejowej od Anina do Otwocka-Świder. Radni oraz mieszkańcy zwracali uwagę na kwestie parkingów, komunikacji zastępczej, ekranów akustycznych, dojazdów do peronów i bezpieczeństwa ruchu.
Most na 4 tory
Przedstawiciel PKP PLK, dyrektor projektu Marcin Demidziuk poinformował, że podczas modernizacji linii kolejowej zostaną wybudowane 4 tory – dwa w obecnym śladzie i dwa dodatkowe po zewnętrznej stronie linii kolejowej. W ramach inwestycji zostanie zmodernizowany most kolejowy nad rzeką Świder, czyli powstaną tam nowe konstrukcje (dwie dla dodatkowych torów). – Nie będziemy ingerować w koryto rzeki, jedyne prace będą dotyczyły umocnień na brzegach – zapewnia dyrektor projektu Marcin Demidziuk. I dodaje, że niedługo wzdłuż torów w Świdrze rozpocznie się wycinka drzew.
Dwa tygodnie bez pociągów
Główne roboty rozpoczną się w marcu 2026 roku na całym odcinku linii kolejowej Anin–Świder. Wykonawca będzie musiał w ciągu roku wybudować po jednej stronie wszystkie „połówki” obiektów inżynieryjnych – od Anina do Świdra – w tym około 20 przejść podziemnych. Dyrektor projektu Marcin Demidziuk tłumaczy, że aby przygotować teren do tak szerokiego frontu robót, na początku marca zaplanowano 2-tygodniowe wstrzymanie ruchu pociągów i uruchomienie autobusowej komunikacji zastępczej. W tym czasie wykonawca m.in. przełoży urządzenia sterowania ruchem i włączy do ruchu bajpasy kolejowe, a także przygotuje tymczasowe przejścia i przejazdy dla samochodów m.in. w Michalinie czy Międzylesiu. Kolejne, krótsze wstrzymanie ruchu kolejowego przewidziano na kilka dni w 2027 roku, kiedy wykonawca będzie przekładał ruch pociągów na nowe tory (po stronie wschodniej) i rozpocznie prace po stronie zachodniej.
Co z autobusową komunikacją zastępczą?
Radni pytali też o to, jak będzie zorganizowana zastępcza komunikacja autobusowa. Marcin Demidziuk z PLK wyjaśnia, że czasowa organizacja ruchu jest obecnie przygotowywana. Na początku przyszłego roku mają zostać przedstawione szczegóły dotyczące objazdów, lokalizacji przystanków oraz tras autobusów zastępczych. Prezydent Otwocka, Jarosław Margielski zapewnia, że gdy tylko miasto otrzyma te informacje, zostanie zorganizowane otwarte spotkanie dla mieszkańców (podobne będzie także w Józefowie). – Dzisiejsza komisja ma dać ogólny pogląd na inwestycję. Na wiele pytań odpowiemy właśnie na tym spotkaniu dla mieszkańców, bo dziś poruszamy bardzo szeroki zakres tematów – wyjaśnia prezydent Otwocka.
Najtrudniejszy rok modernizacji
Dyrektor projektu podkreśla, że 2026 rok będzie najtrudniejszy dla mieszkańców, pasażerów czy kierowców, zwłaszcza w Józefowie, Michalinie i Falenicy, gdzie roboty zaczną się po wschodniej stronie torów (od ul. Sikorskiego). – Po tej stronie nie ma alternatywnej drogi do objazdów, więc większość ruchu przeniesie się na zachodnią stronę (ul. Kołłątaja, ul. Piłsudskiego i ul. Patriotów – przyp.red.) – podkreśla przedstawiciel PLK. I dodaje, że mieszkańcy Otwocka, którzy jadą autem ul. Jana Pawła II w kierunku Warszawy, na wysokości Józefowa będą mogli skręcić na wiadukt drogowy (trasa 721/ul. Wiązowska) i pojechać w kierunku trasy S17 lub przejechać na drugą stronę torów i pojechać dalej ul. Piłsudskiego i ul. Patriotów. Przedstawiciel PLK zapewnia, że na ul. Jana Pawła II na wysokości Świdra nie będzie poważniejszych utrudnień. – Czasami mogą pojawić się zwężenia drogi, ale będzie ona przejezdna – wyjaśnia dyrektor projektu.

Problemy z parkingami przy PKP Świder
Radny Marcin Michalczyk docieka, ile miejsc parkingowych przewidziano od strony ul. Jana Pawła II oraz czy po stronie ul. Jasnej planowane są jakiekolwiek miejsca postojowe. Radni zwrócili uwagę, że przy linii kolejowej jest ograniczona przestrzeń i mieszkańcy zostawiają samochody na okolicznych ulicach. Prezydent Otwocka Jarosław Margielski wyjaśnia, że po „wielu rozmowach i negocjacjach” z koleją udało się wprowadzić do projektu zmiany korzystne dla mieszkańców. – W przyszłym roku przy peronach w Świdrze od ul. Jana Pawła II powstanie około 60 miejsc parkingowych – zapewnia prezydent Otwocka. W ramach kolejowej inwestycji zostaną też zrobione dodatkowe miejsca postojowe.
Przyszła strefa płatnego parkowania
Radny Marcin Michalczyk zwraca uwagę, że 56 miejsc parkingowych to niewiele, a dodatkowych miejsc „miasto i tak nie wciśnie”, bo przy PKP Świder jest ciasna zabudowa. Wskazuje również na potrzebę rozważenia w przyszłości tam strefy płatnego parkowania, która miałaby być darmowa dla otwocczan posiadających kartę mieszkańca, ale płatnej dla osób spoza Otwocka. Jak argumentuje, w Michalinie i Józefowie po modernizacji nie powstanie wiele miejsc parkingowych, więc część kierowców prawdopodobnie będzie zostawiać auta w Świdrze, gdzie brakuje parkingów.
Prezydent Jarosław Margielski zapewnia, że miastu zależy na odciążeniu ul. Poetyckiej oraz uliczek przylegających do ul. Jana Pawła II w Świdrze. Podkreśla, że w przyszłej strefie płatnego parkowania należy wprowadzić różne zasady np. pierwszą godzinę bezpłatną, miejsca z limitem postoju do 12 godzin oraz takie, gdzie możliwe będzie całodniowe parkowanie, m.in. przy ul. Jasnej.
Gdzie parkować w czasie budowy 4 torów?
Radni pytali, gdzie mieszkańcy będą mogli zostawiać samochody w czasie modernizacji linii kolejowej. Okazuje się, że – podobnie jak dotychczas – kierowcy będą parkować „tam, gdzie się da”, m.in. wzdłuż ul. Jasnej, przy sklepie spożywczym, gdzie nie przewiduje się większych utrudnień, oraz na gruntowej drodze wzdłuż torów pomiędzy ul. Mickiewicza a ul. Jasną. Radny Jarosław Łakomski zasugerował, aby tę drogę zrobić jednokierunkową.
Jeden z mieszkańców, który uczestniczył w komisji, zapytał również, czy miasto rozważa wykup działki na rogu ul. Jana Pawła II i ul. Kukułczej, bo jak podkreśla, to prawdopodobnie jedyne miejsce w okolicy, które mogłoby zostać przekształcone w dodatkowy parking. Prezydent Otwocka zapewnia, że miasto weźmie to pod uwagę.

Czy będzie dworzec tymczasowy w Świdrze?
Wykonawca planuje modernizację peronów oraz rewitalizację wiaty kolejowej „za jednym podejściem”, dlatego na terenie pomiędzy ul. Jasną a ul. Majową ma powstać dworzec tymczasowy. Przewidziano również tymczasowe przejście dla pieszych na wysokości ul. Jasnej. Docelowo w tym miejscu będzie przejście podziemne z windą, natomiast od strony ul. Majowej powstanie przejście z pochylnią. Z kolei zabytkowa wiata kolejowa zostanie odrestaurowana i podłączona do sieci wodno-kanalizacyjnej. – W obiekcie po dawnej kasie biletowej zaplanowano poczekalnię, toaletę oraz pomieszczenia przeznaczone do wynajmu komercyjnego, w których mogłaby powstać np. kawiarenka lub niewielki punkt gastronomiczny z zapiekankami czy hot-dogami – tłumaczy podczas komisji prezydent Otwocka.
Czy prace będą prowadzone nocą?
Jeden z mieszkańców dociekał, czy roboty związane z modernizacją linii będą odbywać się również w nocy. Przedstawiciel PLK zastrzega, że prac nocnych nie da się całkowicie wykluczyć, ale będą one prowadzone tylko wtedy, gdy będzie tego wymagała ciągłość pewnych robót. – Część prac może odbywać się nocą, jednak większość działań planujemy wykonywać w ciągu dnia – zapewnia Marcin Demidziuk z PLK. I tłumaczy, że na niektórym etapie robót będzie sporo hałasu i drgań.
Czy budynki będą pękać?
Prezydent Otwocka zwraca uwagę, że dokumentacja fotograficzna budynków leży nie tylko w interesie wykonawcy, ale także mieszkańców, ponieważ podczas modernizacji mogą występować drgania odczuwalne nawet w promieniu kilkuset metrów od torów. – Im wyższy budynek, tym silniej odczuwalne są wibracje – podkreśla. Dlatego miasto apeluje, aby mieszkańcy przed rozpoczęciem głównych prac wykonali zdjęcia swoich nieruchomości – zarówno z zewnątrz, jak i wewnątrz, zwłaszcza tam, gdzie były prowadzone remonty czy ocieplenia budynku. – Jeśli budynek ma już pęknięcia, warto je sfotografować, bo podczas robót mogą się pogłębić – zaznacza prezydent Otwocka. I wyjaśnia, że miasto planuje wysłać do mieszkańców swoich urzędników, którzy zrobią zdjęcia i sporządzą dokumentację. Dzięki temu będzie wiadomo, w jakim stanie były budynki przed rozpoczęciem głównych robót na torach. Taka dokumentacja ma stanowić podstawę dla mieszkańców do ubiegania się o ewentualne rekompensaty finansowe.
Gdzie będą ekrany akustyczne?
Podczas komisji poruszono także kwestię ekranów akustycznych, które (na wysokości Otwocka) będą miały 3-5 metrów: od wiaduktu i ul. Majowej do rzeki Świder. – Ekrany będą zrobione po zakończeniu modernizacji linii kolejowej, czyli „w czwartym roku” – podkreśla przedstawiciel PLK. Prezydent Otwocka Jarosław Margielski dodaje, że ekrany zostaną obsadzone roślinnością, m.in. odmianami bluszczu, zarówno od strony ulicy, jak i od wewnątrz torowiska. Jak podkreśla, takie nasadzenia skuteczniej rozpraszają i tłumią hałas.
Szczegóły modernizacji linii kolejowej w Józefowie:

















![Rodzina straciła dom i ukochane psy. Potrzebna jest pomoc! [AKTUALIZACJA] Rodzina straciła dom i ukochane psy. Potrzebna jest pomoc! [AKTUALIZACJA]](https://static2.przegladotwocki.pl/data/articles/sm-4x3-rodzina-stracila-dom-i-ukochane-psy-potrzebna-jest-pomoc-aktualizacja-1760641502.jpg)










Napisz komentarz
Komentarze