Niedawno rozpoczęły się przygotowania do modernizacji linii kolejowej, którym towarzyszy masowa wycinka drzew wzdłuż całego torowiska. Dotychczasowa dwutorowa linia zostanie rozbudowana do czterech torów. Główne prace rozpoczną się wiosną 2026 roku i potrwają trzy lata – o szczegółach informujemy na bieżąco.
Hałas, trąbienie i strach przed ekranami
Mieszkańcy całej tzw. otwockiej linii kolejowej obawiają się uciążliwości związanych z inwestycją: dużego hałasu, drżenia gruntu podczas prac budowlanych, możliwych uszkodzeń budynków oraz tego, jak zostanie rozwiązana kwestia ekranów akustycznych. Jak podkreślają, przez dekady naturalną barierę dźwiękową stanowiły drzewa rosnące wzdłuż torowiska, te same, które obecnie są wycinane.
Dlaczego maszyniści tak często trąbią?
Podczas spotkania mieszkańców w Józefowie oraz na posiedzeniu otwockiej komisji inwestycji (2 grudnia) wiele osób sprzeciwiało się wysokim ekranom akustycznym (mają mieć 3-5 metrów wysokości), które ich zdaniem „przetną miasto na pół”. Uważają, że ekrany nie muszą być aż tak wysokie. Jednocześnie inni mieszkańcy zwracali uwagę na uciążliwe trąbienie pociągów, zwłaszcza na wysokości Falenicy, Michalina i mostu kolejowego w Otwocku. – W Michalinie i Falenicy maszyniści trąbią co chwilę, a dźwięk niesie się po całej okolicy. Latem nie można spać przy uchylonym oknie – podkreśla jedna z mieszkanek Józefowa. Z kolei podczas posiedzenia otwockiej komisji inwestycji mieszkaniec Otwocka, pan Krzysztof, także zwraca uwagę, że maszynista często używa sygnału dźwiękowego w Świdrze na wysokości mostu kolejowego. – Po moście często chodzi młodzież i za każdym razem maszynista trąbi. Nie wiem, czy ekrany coś na to poradzą, ale może nowy most będzie lepiej zabezpieczony, aby nikt tam nie wchodził – mówi pan Krzysztof.

Przedstawiciel PKP PLK, dyrektor projektu Marcin Demidziuk, wyjaśnia, że most musi być wyposażony w chodnik technologiczny, który nie jest przeznaczony do „spacerowania”. Podkreśla również, że na całym odcinku linii kolejowej jest dużo dzikich przejść przez tory, gdzie wiele osób straciło życie lub doznało ciężkich urazów kończyn. – Za każdym razem, gdy maszynista zauważy osobę przechodzącą przez tory, ma obowiązek dać sygnał ostrzegawczy. Stąd częste trąbienie, które niesie się po okolicy – tłumaczy dyrektor Demidziuk. I zapewnia, że dzięki modernizacji linii kolejowej znikną dzikie przejścia przez tory, a wraz z nimi potrzeba częstego trąbienia. – Po to powstanie tak wiele przejść podziemnych i innych bezpiecznych dojść, aby piesi mieli jasno wyznaczone, bezpieczne miejsca do przekraczania torów. Dodatkowo ekrany zabezpieczą 4-torową linię przed wchodzeniem na tory przez osoby postronne – wyjaśnia przedstawiciel PLK.
Pendolino i pociągi towarowe?
Dyrektor projektu, Marcin Demidziuk, wyjaśnia, że ekrany akustyczne mają chronić mieszkańców przed hałasem generowanym przez pociągi kursujące po nowej 4-torowej linii kolejowej, gdzie wzrośnie częstotliwość i prędkość niektórych pociągów.
Podczas spotkania jeden z mieszkańców dopytywał, z jaką prędkością będą jeździły pociągi, czy pojawi się pendolino oraz, czy nową infrastrukturą będą kursowały składy towarowe. Przedstawiciel PKP PLK tłumaczy, że linia będzie dostępna dla wszystkich typów pociągów, także towarowych. Jednak ze względu na to, że składy towarowe mają do dyspozycji inne, omijające miasta trasy, to raczej nie będą przejeżdżały przez Wawer i Otwock. Niewykluczone natomiast, że w przyszłości linią przez Otwock będzie kursowało pendolino.

Z jaką prędkością będą jeździły pociągi?
Jak tłumaczy Marcin Demidziuk z PLK, zmodernizowana linia kolejowa ma być przystosowana do prędkości 160 km/h. – Na wysokości PKP Otwock pociągi zwalniają do prędkości około 100 km/h i dopiero dalej, na wysokości Otwocka-Śródborowa (jadąc w kierunku Dęblina) ponownie się rozpędzają. Dlatego na wysokości Otwocka nie było potrzeby budowania ekranów akustycznych – zaznacza Demidziuk. I dodaje również, że nowe tory powstają w tzw. cichej technologii, choć poziom hałasu zależy od rodzaju i stanu taboru, który po nich jeździ.
Mur ekranów wzdłuż torów
Dlatego na większości trasy Otwock-Wawer konieczne jest ustawienie ekranów akustycznych wzdłuż nowego torowiska: od tunelu (ul. Majowa) i wiaduktu przy PKP Otwock-Świder aż do PKP Warszawa Wawer. – W niektórych miejscach ekrany będą miały 5-6 metrów wysokości, ale są też odcinki, gdzie ich wysokość wyniesie 2-3 metry – wyjaśnia dyrektor projektu, Marcin Demidziuk.
Józefów szuka sposobu na „zielone ekrany”
W Józefowie ekrany akustyczne będą przecinały całe miasto. Najwyższe konstrukcje pojawią się jedynie na krótkim fragmencie, natomiast na pozostałym odcinku ich wysokość wyniesie około 4,5 metra. Nic więc dziwnego, że mieszkańcy i władze zastanawiają się, jak sprawić, by tak rozległa bariera nie szpeciła przestrzeni miejskiej.
Burmistrz Józefowa, Marek Banaszek, podkreśla, że miasto wynegocjowało obsadzenie ekranów bluszczem lub innymi zimozielonymi pnączami, tak aby tworzyły zieloną ścianę zamiast plastikowej konstrukcji. Samorząd zdeklarował również opiekę nad nasadzeniami w pierwszym okresie, aby rośliny dobrze się przyjęły. Podczas spotkania w MOK Józefów, jedna z mieszkanek zasugerowała, aby ozdobić ekrany drewnianymi elementami w stylu świdermajer. Burmistrz wyjaśnia jednak, że miasto musi szybko podjąć decyzję dotyczącą ostatecznego wyglądu ekranów – jeśli zostaną obsadzone roślinnością, pnącza w krótkim czasie zasłonią wszelkie dekoracyjne detale.
W Otwocku ekrany będą niższe
Z kolei na wysokości Otwocka (Świder) ekrany będą nieco niższe niż te w Józefowie. Prezydent Otwocka, Jarosław Margielski, zapewnia, że ekrany zostaną obsadzone roślinnością m.in. odmianami bluszczu, zarówno od strony ulicy, jak i od wnętrza torowiska. Jak podkreśla, takie zielone nasadzenia z dwóch stron, skuteczniej rozpraszają i tłumią hałas niż same ekrany.
Kiedy będą montowane ekrany?
Okazuje się, że osoby mieszkające przy torach będą musiały przez ponad trzy lata znosić wiele uciążliwości związanych nie tylko z przejeżdżającymi pociągami, ale także z hałasem związanym z budową 4 torów. – Ekrany akustyczne będzie można zamontować dopiero po zakończeniu całej modernizacji linii kolejowej. Powstaną „w czwartym roku” po realizacji inwestycji – podkreśla przedstawiciel PKP PLK.
NASZ RAPORT:























![Wypadek na trasie wylotowej w Otwocku [AKTUALIZACJA]](https://static2.przegladotwocki.pl/data/articles/sm-16x9-wypadek-na-trasie-wylotowej-w-otwocku-1765213209.jpg)
Napisz komentarz
Komentarze