Kamery i bramki do odcinkowego pomiaru prędkości są już zamontowane i oznakowane – urządzenia czekają na odbiory techniczne. Główny Inspektorat Transportu Drogowego przygotowuje się do uruchomienia kolejnego systemu kontroli prędkości na Południowej Obwodnicy Warszawy (S2). Nowy odcinek, pomiędzy węzłami Warszawa Wilanów a Lubelska (gmina Wiązowna), obejmie ponad 10 km trasy z obowiązującym limitem 100 km/h. Oznacza to, że kierowca, który pojedzie szybciej, dostanie mandat.
Trasa S2, wraz z mostem Południowym należy do najbardziej ruchliwych w kraju. Każdego dnia przejeżdża tędy nawet 90 tysięcy pojazdów. Na tym fragmencie od lat obowiązuje ograniczenie do 100 km/h, podczas gdy na większości ekspresówek poza miastem kierowca można jechać 120 km/h. Nowy pomiar ma uspokoić ruch, szczególnie tam, gdzie trasa ma nawet pięć pasów. To już druga taka instalacja na POW – pierwsza z limitem 80 km/h działa od 2021 roku w tunelu pod Ursynowem, gdzie od jej uruchomienia nie zarejestrowano poważnych wypadków.
Urządzenia już gotowe
Kamery i oznakowanie typu D-51a oraz D-51b ustawiono za węzłem Wilanów w kierunku Wisły i przy węźle Lubelska w przeciwną stronę. GITD planuje odbiory techniczne jeszcze w tym roku, po czym nastąpią testy i włączenie do sieci CANARD (Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym). Dokładny termin startu nie jest znany. Resort infrastruktury chwali metodę odcinkowego pomiaru jako najskuteczniejszą do egzekwowania limitów, co potwierdza brak incydentów w tunelu ursynowskim.
Skargi na hałas
Instalacja wiąże się ze skargami mieszkańców Wilanowa i Wawra na nadmierny hałas z POW. Rada Warszawy wielokrotnie domagała się od GDDKiA lepszych ekranów akustycznych i pomiarów. Badania Urzędu Dzielnicy Wilanów potwierdziły przekroczenia norm przy nowych osiedlach. Wyniki trafiły do marszałka mazowieckiego.
W odpowiedzi GDDKiA podpisała w 2025 r. umowę za ponad 23 mln zł na ekrany głównie na zachodnim odcinku S2 i ogłosiła przetarg na kolejne w Wilanowie. Ministerstwo łączy spowolnienie ruchu z tymi zabezpieczeniami, by zmniejszyć emisję dźwięku. Niższy limit uzasadniają duże natężenie ruchu i bliskość osiedli, choć system obejmie też leśne partie Mazowieckiego Parku Krajobrazowego, z dala od zabudowy.
Słone mandaty
Odcinkowy pomiar rejestruje numery tablic na starcie i mecie kontrolowanego odcinka, obliczając średnią prędkość. Na 10 km oznacza to mandat dla każdego, kto pokona dystans w mniej niż około 6 minut przy limicie 100 km/h. Sankcje zależą od skali przekroczenia: do 10 km/h – 100 zł i 1 punkt karny; 31-40 km/h – 800 zł i 7 punktów; ponad 70 km/h – 2500 zł i 15 punktów, z możliwością podwojenia przy powtórnym złamaniu przepisów w ciągu 2 lat.
Część krajowego planu nadzoru drogowego
Nowy odcinek na S2 wpisuje się w program CANARD: umowę na 43 instalacje na autostradach i ekspresówkach sfinansowano z Krajowego Planu Odbudowy. W Warszawie działają już systemy na S8 (Konotopa-Bemowo, Łabiszyńska-Piłsudskiego), rejestrujące tysiące naruszeń rocznie i wymuszające wolniejszą jazdę. Pomiar ma poprawić bezpieczeństwo i komfort okolic trasy, podobnie jak w tunelu POW.























![Wypadek na trasie wylotowej w Otwocku [AKTUALIZACJA]](https://static2.przegladotwocki.pl/data/articles/sm-16x9-wypadek-na-trasie-wylotowej-w-otwocku-1765213209.jpg)

Napisz komentarz
Komentarze