Reklama

Ruszyła przebudowa linii kolejowej od Warszawy Wawer do Otwocka

Dzięki modernizacji linii kolejowej Warszawa – Lublin, podróżni korzystają już ze zmodernizowanej stacji kolejowej Otwock oraz przebudowanej w części infrastruktury kolejowej i drogowej w kierunku Lublina
Wizualizacja – most na rzece Świder 

Dzięki modernizacji linii kolejowej Warszawa – Lublin, podróżni korzystają już ze zmodernizowanej stacji kolejowej Otwock oraz przebudowanej w części infrastruktury kolejowej i drogowej w kierunku Lublina. Rozpoczęły się prace na kolejnym odcinku – w kierunku Warszawy. Dzięki inwestycji mieszkańcy Otwocka zyskają komfortowe warunki podróżowania koleją, większą liczbę połączeń kolejowych oraz większe bezpieczeństwo, także na drogach.

W ramach inwestycji na szlaku Warszawa Wawer – Otwock zmodernizowany zostanie przystanek kolejowy Otwock Świder, przy którym powstaną także dwa nowe przejścia podziemne pod torami. Dzięki temu mieszkańcy zyskają bezpieczniejsze dojście do peronu oraz wygodniejsze połączenie między obiema stronami miasta. Dodatkowo na peronie wyremontowane zostaną pomieszczenia poczekalni. 

Ważnym elementem prac w rejonie Otwocka będzie również modernizacja dwóch mostów na rzece Świder oraz budowa dwóch nowych obiektów inżynieryjnych pod dodatkowe tory linii nr 506. Nowe konstrukcje umożliwią prowadzenie ruchu po czterech torach i zwiększą przepustowość linii. Zastosowane rozwiązania podniosą poziom bezpieczeństwa oraz zapewnią płynność ruchu kolejowego na jednym z najważniejszych szlaków w kraju. Dodatkowo wzdłuż torów pojawią się ekrany akustyczne obsadzone roślinnością, które ograniczą hałas i poprawią estetykę otoczenia.

Wizualizacja – most na rzece Świder

Zakres prac planowanych w Otwocku poprawi komfort codziennych podróży i usprawni komunikację w mieście, a w szerszej perspektywie przyczyni się do skrócenia czasu przejazdu z Warszawy do Lublina.

Ruszyły prace przygotowawcze

Zanim ruszą główne prace modernizacyjne na linii Warszawa Wawer – Otwock, trwają wstępne przygotowania, czyli tzw. faza „0”. To czas, w którym przygotowujemy teren (m.in. wycinamy drzewa tam, gdzie kolidują z planowanym przebiegiem nowych torów) i organizujemy wszystko, by późniejsze roboty przebiegały sprawnie i bezpiecznie.

W Radości i Falenicy rozebrano już budynki kolidujące z projektowanym układem drogowym, między Aninem a Międzylesiem przebudowano kanalizację sanitarną, co umożliwi budowę nowych przejść podziemnych oraz dodatkowych torów. Prowadzone są również przekopy kontrolne, które pozwalają precyzyjnie sprawdzić położenie instalacji podziemnych i ocenić warunki gruntu.

Równolegle powstają projekty czasowej organizacji ruchu, które pozwolą wyznaczyć lokalizacje przejazdów tymczasowych. W planach jest również budowa tymczasowych peronów na stacjach Warszawa Wawer i Warszawa Falenica, by zagwarantować ciągłość obsługi pasażerów.

Wizualizacja – Nowy wiadukt kolejowy na odcinku Warszawa Międzylesie – Warszawa Radość

Kolejny etap modernizacji linii Warszawa – Lublin

W ramach inwestycji na całej trasie Warszawa Wawer – Otwock powstaną dwa nowe tory, które utworzą zupełnie nowy układ kolejowy między Warszawą Wschodnią a Otwockiem. Dzięki temu możliwe będzie rozdzielenie ruchu pociągów regionalnych od dalekobieżnych, co znacząco zwiększy przepustowość linii. W efekcie na trasie pomiędzy Warszawą a Otwockiem oraz Warszawą a Lublinem kursować będzie mogło więcej składów. 

Modernizacja obejmie przebudowę siedmiu przystanków: Warszawa Anin, Warszawa Międzylesie, Warszawa Radość, Warszawa Miedzeszyn, Michalin, Józefów, Otwock Świder oraz stacji kolejowej Warszawa Falenica. Wszystkie zyskają nowoczesny system informacji pasażerskiej oraz rozwiązania przyjazne osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się. Prace prowadzone będą w porozumieniu z konserwatorem zabytków – na całym odcinku zachowany zostanie historyczny wygląd charakterystycznych „skrzydlatych” wiat, które podkreślają unikalny charakter linii otwockiej. 

Projekt przewiduje również poprawę bezpieczeństwa i komunikacji wzdłuż linii. Powstanie 20 nowych przejść pod torami, a istniejące przejście w Falenicy zostanie przebudowane. W ramach inwestycji zlikwidowane zostaną cztery przejazdy kolejowo-drogowe, które zastąpią bezkolizyjne skrzyżowania: tunel drogowy w Radości, tunel w Falenicy a także wspomniany tunel w Józefowie oraz wiadukt drogowy na granicy Warszawy i Józefowa. Takie rozwiązania nie tylko usprawnią ruch, ale przede wszystkim poprawią bezpieczeństwo wszystkich użytkowników dróg i kolei.

Zakończenie wszystkich prac w ramach projektu planowane jest na 2028 rok. Inwestycja jest ostatnim etapem modernizacji linii kolejowej nr 7 Warszawa Wschodnia – Lublin, która w ostatnich latach została przebudowana na odcinku od Otwocka do Lublina, z dobudową drugiego toru i nowym przystankiem Lublin Zachodni. Projekt „Prace na linii kolejowej nr 7 Warszawa Wschodnia Osobowa – Dorohusk na odcinku Warszawa – Otwock – Dęblin – Lublin, etap II b (Warszawa Wawer – Otwock)” ubiega się o dofinansowanie ze środków programu „Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021–2027”.

Wizualizacja – przystanek kolejowy Warszawa Radość

Wizualizacja – bezkolizyjne skrzyżowanie, ul. Werbeny-Brucknera w Warszawie

Wizualizacja – bezkolizyjne skrzyżowanie, ul. Werbeny-Brucknera w Warszawie

Wizualizacja – most na rzece Świder

Wizualizacja – most na rzece Świder

Wizualizacja – nowe, bezkolizyjne skrzyżowanie w Józefowie

Wizualizacja – nowe, bezkolizyjne skrzyżowanie w Józefowie

Wizualizacja – nowe, bezkolizyjne skrzyżowanie w Józefowie

Wizualizacja – nowe, bezkolizyjne skrzyżowanie w Józefowie

Wizualizacja – Nowy wiadukt kolejowy na odcinku Warszawa Międzylesie – Warszawa Radość (1)

Wizualizacja – Nowy wiadukt kolejowy na odcinku Warszawa Międzylesie – Warszawa Radość (1)

Wizualizacja – Nowy wiadukt kolejowy na odcinku Warszawa Międzylesie – Warszawa Radość (2)

Wizualizacja – Nowy wiadukt kolejowy na odcinku Warszawa Międzylesie – Warszawa Radość (2)

Wizualizacja – przystanek kolejowy Warszawa Anin (1)

Wizualizacja – przystanek kolejowy Warszawa Anin (1)

Wizualizacja – przystanek kolejowy Warszawa Anin (2)

Wizualizacja – przystanek kolejowy Warszawa Anin (2)

Wizualizacja – przystanek kolejowy Warszawa Radość (1)

Wizualizacja – przystanek kolejowy Warszawa Radość (1)

Wizualizacja – przystanek kolejowy Warszawa Radość (2)

Wizualizacja – przystanek kolejowy Warszawa Radość (2)

Wizualizacja – stacja kolejowa Warszawa Falenica (1)

Wizualizacja – stacja kolejowa Warszawa Falenica (1)

Wizualizacja – stacja kolejowa Warszawa Falenica (2)

Wizualizacja – stacja kolejowa Warszawa Falenica (2)

Wizualizacja – stacja kolejowa Warszawa Falenica (3)

Wizualizacja – stacja kolejowa Warszawa Falenica (3)

Wizualizacja – most na rzece Świder (1)

Wizualizacja – most na rzece Świder (1)


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu Przegląd Regionalny. MIKAWAS Sp. z o.o. z siedzibą w Piasecznie przy ul. Jana Pawła II 29A, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Link do Polityki prywatności: LINK

Komentarze

Reklama