Reklama

Zimowe utrzymanie dróg. Co mówią mieszkańcy?

Kiedy temperatura spada i drogi stają się śliskie, kierowcy zazwyczaj czekają na pojawienie się solarek i piaskarek na ulicach. Niektóre samorządy ograniczają stosowanie soli drogowej.
Zimowe utrzymanie dróg. Co mówią mieszkańcy?

Jeśli na zaśnieżonych drogach w powiecie otwockim czy Wawrze nie widać solarek czy pługów, kierowcy od razu zarzucają im, że „zima znów zaskoczyła drogowców”. Jednakże uzyskanie „czarnej” jezdni” , czyli nawierzchni bez lodu i błota śniegowego wiele kosztuje. Obowiązek odśnieżania dróg spoczywa na samorządach, które zawierają umowy z wybranymi podwykonawcami. Aby utrzymać przejezdność dróg, drogowcy najczęściej sięgają po środki chemiczne, takie jak chlorek magnezu lub sól, które skutecznie eliminują oblodzenie. 

Sól, używana m.in. na drogach i chodnikach, jest efektywnym środkiem w zwalczaniu zjawiska zamarzania (zmniejsza temperaturę topnienia śniegu). Skutki tego procesu są szybko zauważalne – śnieg rozpuszcza się, a jezdnia staje się czarna. Sól drogowa, choć skuteczna w usuwaniu oblodzenia, pozostawia za sobą negatywne skutki. Podczas topnienia, sól tworzy słoną masę, która wsiąka w glebę, a ostatecznie większość z niej trafia do rzek i jezior. Stosowanie soli jest powszechne w wielu gminach, zarówno w powiecie otwockim, jak i w Wawrze.

Chemia drogowa rani psie i kocie łapki

Ostatnio na jednym z lokalnych forów internetowych mieszkanka Józefowa opublikowała post, w którym porusza kwestię odśnieżania ulic w mieście. – Czym jest posypany lub polany chodnik na ul. Matejki? Po przejściu kilku metrów tym chodnikiem moje psy piszczały i trzęsły się. Uważajcie na swoje czworonogi – ostrzega pani Małgorzata. Inny mieszkaniec dodaje: – Zwierzęta są bardzo wrażliwe na sól drogową i inne środki chemiczne do rozpuszczania lodu – komentuje pan Paweł. 

Inna mieszkanka dodaje: – W Otwocku też sypią chemią, bo jest tańsza niż piasek. Kiedyś sypali chodniki piaskiem, a teraz wszędzie dają chemię. Niby chcemy być miastem ekologicznym, a potem ten syf wsiąka w ziemię. Nic dziwnego, że drzewa i inne rośliny usychają – podkreśla pani Małgorzata, mieszkanka Otwocka. 

Mieszkaniec Otwocka dodaje: – Chcę normalnie przejść chodnikiem, a nie brodzić w śnieżnej brei. Kierowcy też mogą wolniej jeździć, nie muszą mieć „czarnej jezdni” – komentuje pan Andrzej.

Niektóre samorządy ograniczają stosowanie soli

W ostatnim czasie jednak wiele się mówi o negatywnych skutkach stosowania przez drogowców środków chemicznych. Dlatego niektóre samorządy zaczęły ograniczać jej stosowanie. Tak jest m.in. w Wawrze. – Staramy się używać soli tylko tam, gdzie to jest niezbędne. W związku z tym posypywane są m.in. wzniesienia, łuki, skrzyżowania z drogami powiatowymi oraz okolice szkół. Utrzymanie dróg w okresie zimowym będzie polegało na odśnieżaniu jezdni pługiem – wyjaśnia rzecznik prasowy Urzędu Dzielnicy Wawer, Marcin Jakubik. I dodaje, że to Zarząd Gospodarowania Nieruchomościami zajmuje się zimowym oczyszczaniem jezdni dróg, chodników przy placówkach oświatowych, zakładach opieki zdrowotnej oraz chodników przy urzędzie.

Czy tylko łosie zyskują?

– Głównym problemem związanym z solą drogową jest jej negatywny wpływ na jakość wody. Sól nie znika po roztopieniu śniegu i lodu, ale trafia do jezior i strumieni, gdzie może szkodzić roślinom i zwierzętom wodnym. Sól może również przedostać się do zasobów wód gruntowych – wyjaśnia Marcin Jakubik. Jednym słowem sól i inne substancje chemiczne stosowane na drogach i chodnikach nie tylko niszczą infrastrukturę drogową, sprzyjają pękaniu betonu, ale także powoduje usychanie drzew i roślinności, niszczy obuwie i podwozie samochodów oraz powoduje zranienia łap u psów i kotów, które często kończą się zakażeniem bakteryjnym. Poza tym sól na jezdni przyciąga łosie, które bardzo lubią jej smak. Przemieszczając się do miast, aby ją lizać, zwierzęta są narażone na wypadki drogowe.

Czy rzeczywiście sól drogowa to najtańsza opcja? 

– Możliwe jest zastosowanie chlorku wapnia, mieszającego się z substancjami zapobiegającymi korozji oraz utrzymującymi prawidłowe zakwaszenie gleby, lub pochodnych kwasów octowego i mrówkowego. Ich zaletą jest to, że nie powodują korozji w takim stopniu jak chlorek sodu – wyjaśniają drogowcy. Zatem w czym problem? – Jest to ekonomicznie nieopłacalne, ponieważ takie środki są kilkanaście razy droższe od chlorku sodu, przez co w całej Europie używa się ich sporadycznie – podkreślają. Drogowcy tłumaczą: – Można też rozważyć stosowanie piasku na szerszą skalę, tak jak to robiło się przez wiele dekad. Posypywanie nawierzchni piaskiem lub żwirem nie szkodzi środowisku. Ta opcja jest jednak bardziej uciążliwa dla kierowców, ponieważ nie usuwa z drogi śniegu i lodu. Przez to kierowcy jadą znacznie wolniej, brnąc w śnieżnej brei – podkreślają drogowcy. I dodają, że piasek znakomicie sprawdza się do wysypywania chodników i deptaków, choć trzeba pamiętać, że sól może być przenoszona z ulic przez pługi śnieżne również do tych obszarów. – Niestety, piasek szpeci wygląd ulic i przez długi czas zalega na chodnikach, czasami nawet do wiosny – podkreślają drogowcy.

Na razie nie ma co liczyć na całkowitą rezygnację z używania soli na drodze. Jak dotąd, kwestia bezpieczeństwa przeważa nad ochroną środowiska.

Ulica Matejki w Józefowie. Fot. Małgorzata Kowalczyk/Facebook
Czytaj także:

Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu Przegląd Regionalny. MIKAWAS Sp. z o.o. z siedzibą w Piasecznie przy ul. Jana Pawła II 29A, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Link do Polityki prywatności: LINK

Komentarze

Kredyt mieszkaniowy "Domowa Pewność" - PROMOCJA Kredyt mieszkaniowy "Domowa Pewność" - PROMOCJA Promocja Kredyt Mieszkaniowy"DOMOWA PEWNOŚĆ" - oprocentowanie okresowo-stałefinansowanie remontu w 100% planowanych kosztów inwestycji,finansowanie celu mieszkaniowego nawet do 80% planowanych kosztów inwestycji,oprocentowanie okresowo-stałe: pierwszych 60 miesięcy (5 lat): 6,19%. Po 60 miesiącach: oprocentowanie zmienne 6,53%, wyliczane jako stopa redyskonta weksli NBP 4,55% + marża 1,98 p.p.marża promocyjna: 1,98 p.p.prowizja promocyjna: 0,00%okres kredytowania do 30 lat,ubezpieczenie na życie: obowiązek utrzymania przez minimum 5 lat, z Bankiem wskazanym jako uposażonym z polisykarencja do 24 miesięcy,nie wymagamy faktur do rozliczenia kredytu.www.bsotwock.pl RRSO - oferta promocyjnaRRSO dla oferty kredytu mieszkaniowego DOMOWA PEWNOŚĆ – oprocentowanie okresowo-stałe::Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania RRSO wynosi 6,96 % przy założeniu, że: całkowita kwota kredytu 400.000,00 zł, okres kredytowania 25 lat, wkład własny 20% inwestycji, oprocentowanie okresowo-stałe kredytu w okresie pierwszych 60 miesięcy: 6,19% w skali roku, a następnie oprocentowanie zmienne 6,53% w skali roku – wyliczone jako suma stopy redyskonta weksli NBP ustalanej przez Radę Polityki Pieniężnej i marży Banku w wysokości 1,98 p.p., prowizja za udzielenie kredytu 0,00%, 60 miesięcznych rat równych po 2.617,00 zł, 239 miesięcznych rat równych po 2.688,00 zł i ostatnia rata wyrównawcza w wysokości 2.450,66 zł.Całkowity koszt kredytu: 415.088,56 zł, w tym suma odsetek w całym okresie kredytowania 401.902,66 zł, prowizja niekredytowana za udzielenie kredytu 0,00% kwoty udzielonego kredytu wynosząca 0,00 zł, podatek od czynności cywilno-prawnych (PCC) 19,00 zł, koszt ustanowienia pełnomocnictwa do rachunku ROR wynosi 10,00 zł, koszt opłat miesięcznych za prowadzenie rachunku ROR w całym okresie kredytowania wynosi 1.800,00 zł zgodnie z obowiązującą Taryfą prowizji i opłat za czynności bankowe w BS Otwock (posiadanie rachunku ROR nie jest obowiązkowe), koszt ubezpieczenia na życie Kredytobiorcy za cały okres 5 lat kredytowania wynosi 3.381,90 zł, koszt ubezpieczenia nieruchomości za cały okres kredytowania wynosi 7.975,00 zł. W całkowitym koszcie kredytu Bank nie uwzględnia kosztu wyceny nieruchomości, gdyż nie jest dostawcą tych usług dla konsumenta. Całkowita kwota do zapłaty wynosi 815.088,56 zł.Oprocentowanie kredytu jest stałe w okresie pierwszych 60 miesięcy, a następnie zmienne. W okresie obowiązywania oprocentowania wg formuły zmiennej, oprocentowanie umowy kredytu może ulec zmianie w związku ze zmianą stopy redyskonta weksli NBP, która może spowodować, że koszty obsługi kredytu mogą wzrosnąć lub zmaleć. Zmienne oprocentowanie niesie za sobą ryzyko wzrostu wysokości raty, a tym samym całkowitej kwoty do zapłaty.Kalkulacja została dokonana na dzień 17.10.2025 r. na reprezentatywnym przykładzie dla Kredytobiorcy w wieku 35 lat.