Reklama

Rowerem przez Wisłę? PKP odpowiedziało!

W marcu w internecie pojawiła się petycja online dotycząca powstania bezpiecznej ścieżki pieszo-rowerowej przez most kolejowy Glinki – Góra Kalwaria. Jak na ten pomysł zareagowały Polskie Koleje Państwowe?
Rowerem przez Wisłę? PKP odpowiedziało!

Autor: Vladyslav Hryhoryshak

Przypomnijmy, że prace na linii kolejowej nr 12 Skierniewice – Łuków i most na rzece Wiśle uzyskały dofinansowanie z Unii Europejskiej. Jest to jeden z czterech projektów polskich inwestycji transportowych z zakresu Mobilności Wojskowej. Projekt zakłada poprawę jakości połączenia kolejowego, w tym modernizację dwutorowej linii kolejowej na odcinku Góra Kalwaria – Glinki. W związku z planowaną modernizacją powstał pomysł ujęcia w projekcie ścieżki pieszo-rowerowej przez most kolejowy. Obecnie obie miejscowości łączą dwa mosty: kolejowy i kołowy. Żaden z nich jednak nie posiada bezpiecznego połączenia pieszo-rowerowego. Poza celem turystycznym, rzeczona ścieżka mogłaby też zapobiec wykluczeniu komunikacyjnemu mieszkańców.

Petycję online podpisały setki osób, które uwierzyły w ten pomysł. 25 kwietnia 2024 r.  Marcin Podgórzak, autor petycji, otrzymał odpowiedź od PKP PLK w sprawie ścieżki pieszo-rowerowej.

– Spółka informuje, że projekt pn. „Prace na linii kolejowej nr 12 Skierniewice – Łuków (C-E20)” jest na bardzo zaawansowanym poziomie; projekt budowlany został opracowany i odebrany, a obecnie trwa oczekiwanie na wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Wyjaśniamy, że obecnie nie przewiduje się wprowadzania korekt do projektu budowlanego opracowanego w ramach ww. inwestycji oprócz wynikających z decyzji administracyjnych.

W piśmie podkreślono również, że zwiększenie zakresu umowy na opracowanie dokumentacji budowy kładki na moście kolejowym spowodowałoby znaczące opóźnienia modernizacji linii kolejowej nr 12. Dodatkowo problemem jest fakt, że most kolejowy w Górze Kalwarii wpisany jest do ewidencji zabytków, co utrudnia dobudowanie kładki.

Czytaj też  Rowerem przez Wisłę

Zwrócono również uwagę, że etap projektowy trwa od 2019 roku i od tego czasu od jednostek samorządu terytorialnego, które brały udział w opiniowaniu dokumentacji, Spółka nie otrzymała informacji na temat potrzebny budowy kładki pieszo-rowerowej. 

– Informujemy ponadto, że realizacja tzw. „Bezpiecznej ścieżki pieszo-rowerowej przez most kolejowy Glinki – Góra Kalwaria” nie byłaby związana z infrastrukturą pasażerską i dojściem do peronów, natomiast służyłaby wyłącznie lepszemu skomunikowaniu mieszkańców zamieszkałych po obu stronach rzeczki Wisły oraz sąsiednich miejscowości. (…) do zadań własnych gminy należy m.in. obowiązek zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty, w szczególności w zakresie gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego – brzmi odpowiedź.

Czy to oznacza, że pomysł upadł? Niekoniecznie.

– Niemniej Spółka, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców oraz samorządów, przeanalizuje możliwości techniczne przygotowania obiektu pod ewentualne dobudowanie kładki pieszo-rowerowej, w czasie kiedy powstanie infrastruktura drogowa, która mogłaby stanowić ciąg pieszo-rowerowy razem z kładką po stronie zachodniej mostu, aktualnie taka infrastruktura nie istnieje. Podkreślamy, że z uwagi na charakter wniosku ewentualna inicjatywa dotycząca planowania i potencjalnej realizacji przedmiotowego zadania powinna odbyć się przy udziale zainteresowanych jednostek samorządu terytorialnego – dodano na końcu pisma.

Nadzieje na kładkę pieszo-rowerową ma nadal Marcin Podgórzak, autor petycji online.

– Po zasięgnięciu opinii ekspertów, biur projektowych oraz firm współpracujących z PKP PLK S.A. w interpretacji pisma odpowiadającego na naszą petycję wniosek jest jeden, temat kładki pieszo-rowerowej nie jest przesądzony, należy dalej rozmawiać i działać bo nadal istnieje szansa budowy. Dostępna dokumentacja projektowa modernizacji LK 12 została sporządzona 22.06.2020 r. i przewidywała dwa różne warianty: 1. Budowa nowego mostu z rozbiórką starego (rekomendowany). 2. Remont mostu starego. Wpis istniejącego mostu do Wojewódzkiej Ewidencji Zabytków natomiast był w sierpniu 2021 r. W związku z wpisem oraz ujęciem tego teraz w piśmie od PKP PLK S.A. nie znamy do końca wybranego wariantu, a to jest rzecz kluczowa, która może zaważyć przy dalszych rozmowach i negocjacjach z PKP. Nie znamy do końca przyszłego losu istniejącego mostu i to będziemy chcieli poznać. Ostatnio przeprowadziłem również ciekawą i merytoryczną rozmowę z panem posłem Piotrem Kandybą, który zadeklarował swoją pomoc oraz planujemy spotkanie i rozmowę z PKP PLK S.A. w odpowiednim gronie – mówi Marcin Podgórzak, autor petycji.

Czytaj także:

 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu Przegląd Regionalny. MIKAWAS Sp. z o.o. z siedzibą w Piasecznie przy ul. Jana Pawła II 29A, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Link do Polityki prywatności: LINK

Komentarze

MW 07.05.2024 11:35
Podziękowania dla autora petycji za inicjatywę, z którą powinny były wyjść władze samorządowe.

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu Przegląd Regionalny. MIKAWAS Sp. z o.o. z siedzibą w Piasecznie przy ul. Jana Pawła II 29A, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Link do Polityki prywatności: LINK
OGŁOSZENIE O PRZETARGU NIEOGRANICZONYM OGŁOSZENIE O PRZETARGU NIEOGRANICZONYM Zarząd Spółdzielni Mieszkaniowej „CENTRUM”OGŁOSZENIE O PRZETARGU NIEOGRANICZONYMSpółdzielnia Mieszkaniowa „CENTRUM”ul. Staszica 27 lok 40, 05-400 OtwockZarząd SM Centrum ogłasza przetarg nieograniczony na wykonanie robót budowlanych polegających na:Wymianie pokrycia dachowego w części typu mansard na budynku mieszkalnym przy ul. Andriollego 36 w Otwocku  obejmującej:I wersja materiałowa: dachówka bitumiczna typu KATEPALdemontaż istniejącego pokrycia dachowego (dachówka bitumiczna),wymianę obróbek blacharskich  min. wiatrówki ,parapety, gzymsy, opierzeniawymianę orynnowania (rynny i rury spustowe PCV).II wersja materiałowa: blacha na rąbek typu BRATEXwymianę obróbek blacharskich  min. wiatrówki ,parapety, gzymsy, opierzeniawymianę orynnowania (rynny i rury spustowe metalowe).Zakres orientacyjny robót:powierzchnia krycia dachu w części mansardowej: ok. 500 m²,rynny PCV lub metalowe : ok. 180 mb,rury spustowe PCV lub metalowe : ok. 100 mbUwaga: Dokładne obmiary i pomiary ilościowe leżą po stronie oferenta i są jego obowiązkiem w celu prawidłowego przygotowania oferty.Integralną częścią oferty jest kosztorys ofertowy wraz z załącznikami tj. kartami produktów, certyfikatami czy atestami na oferowane produkty.Termin realizacji zamówienia:Planowany termin wykonania zadania:I-IV kwartał 2026Warunki udziału w przetargu:W postępowaniu mogą wziąć udział wykonawcy, którzy:posiadają niezbędne uprawnienia do wykonywania działalności objętej zamówieniem,dysponują doświadczeniem w realizacji podobnych inwestycji w okresie ostatnich 3 lat,zapewnią odpowiednie zasoby techniczne i kadrowe,posiadają aktualną polisę OC w zakresie prowadzonej działalności.wpłacili wadium 5% ceny całkowitej podanej w oferciedokonają wpłaty zabezpieczenia należytego wykonania 5% ceny całkowitej podanej w ofercie Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia (SIWZ) dostępna:na stronie Spółdzielni https://smcentrum-otwock.pl/ogloszenia/w siedzibie Spółdzielni, ul. Staszica 27 lok 40 w godzinach pracy biura.Możliwość złożenia oferty wariantowej:Tak – dopuszcza się złożenie ofert w dwóch wersjach materiałowych.Termin składania ofert:  do dnia 30 grudnia 2025 r. godz.19:00Oferty należy składać w zamkniętej, opieczętowanej kopercie z dopiskiem:„PRZETARG – DACH MANSARD”Miejsce składania ofert:Biuro Spółdzielni Mieszkaniowej „CENTRUM”ul. Staszica 27 lok 40, 05-400 Otwockw godzinach:poniedziałek–wtorek: 14:00–19:00środa–czwartek: 9:00–14:00Otwarcie ofert:Nastąpi dnia 07 stycznia 2026 r. o godz. 18:00 w siedzibie Spółdzielni, Dodatkowe informacje:W razie pytań prosimy o kontakt:📞 (22) 788 49 71📧 [email protected]ółdzielnia zastrzega sobie prawo unieważnienia przetargu bez podania przyczyny.Zarząd Spółdzielni Mieszkaniowej „CENTRUM”