Reklama

Tak będzie wyglądał nowy dworzec kolejowy w Otwocku

W najbliższych dniach dworzec kolejowy w Otwocku zostanie zamknięty na kilka lat.
Tak będzie wyglądał nowy dworzec kolejowy w Otwocku

Za kilka dni dworzec wraz z terenem przed budynkiem od strony ul. Orlej i wiaduktów kolejowych zostanie zamknięty dla podróżnych i kierowców – nie będzie można już tu parkować. Jak informował „Przegląd Otwocki”, w ostatnich dniach wykonawca rozpoczął ustawianie kontenerowego dworca zastępczego z kasą, poczekalnią oraz toaletą. Dostęp do tymczasowej kasy i wejście na perony będzie możliwe wyłącznie przez przejście podziemne od ul. Warszawskiej i ul. Orlej. Dziś inwestor, PKP S.A., oficjalnie przekazał plac budowy wykonawcy.

Nareszcie…

– To dobry dzień dla Otwocka – mówił podczas dzisiejszej konferencji prezydent Jarosław Margielski. – Rozpoczyna się długo wyczekiwana modernizacja zabytkowego dworca kolejowego, który stanie się wizytówką miasta, a teren przed budynkiem zmieni się nie do poznania – podkreślał prezydent miasta. I dodał, że ta inwestycja to jedna z dużych zmian przy linii kolejowej, ponieważ również tereny przy peronach zostaną zagospodarowane i dostosowane do potrzeb podróżnych. Obecnie ze stacji Otwock kursuje wiele pociągów podmiejskich i regionalnych Kolei Mazowieckich oraz Szybkiej Kolei Miejskiej. Zatrzymują się tu także pociągi PKP Intercity, m.in. do Lublina, Rzeszowa, Poznania i Bydgoszczy.

Co z parkingiem? 

– W ostatnich latach zmienił się styl podróżowania. Oczekiwania pasażerów są dziś inne niż kilkanaście lat temu: liczy się komfort, bezpieczeństwo, dostępność dla wszystkich, a także dodatkowe udogodnienia, takie jak czytelna informacja, nowoczesne zaplecze usługowe czy przyjazne otoczenie dworca – podkreślał Dariusz Grajda, wiceprezes PKP S.A. I zdradza, że planowana jest także budowa parkingu wielopoziomowego od strony ul. Warszawskiej – wiele osób przyjeżdża samochodem i przesiada się do pociągu. Obecnie część podróżnych zostawia auta od strony ul. Warszawskiej i ul. Orlej, gdzie w czasie modernizacji dworca nadal będzie można tam parkować. 

Jak się zmieni dworzec?

W ramach inwestycji przewidziano m.in. wymianę okien i drzwi oraz dachu – okna będą drewniane, a stolarka w kolorze zielonoszarym. Przeprowadzony zostanie gruntowny remont wnętrz, w tym pomieszczeń pracowniczych. Drewniany sufit zostanie zrewitalizowany. Na wieży będzie zamontowany nowoczesny zegar. Natomiast elewacja budynku będzie utrzymana w jasnobeżowej kolorystyce. Zabytkowa wiata od strony peronów będzie także odnowiona, zachowując swój historyczny charakter. – Wewnątrz budynku zaplanowano przestronny hol z ławkami, pomieszczenia kas biletowych z zapleczem, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, ogólnodostępne toalety, lokale do wynajęcia oraz pomieszczenie do zagospodarowania, np. na czytelnię – mówi Alan Beroud, prezes zarządu PKP S.A.

Jak ma wyglądać teren przed budynkiem?

Na terenie przed dworcem powstanie parking z różnymi rodzajami miejsc postojowych: standardowymi dla samochodów osobowych, typu kiss&ride, dla osób z niepełnosprawnościami oraz dla taksówek. Zaplanowano również nowe drogi dojazdowe, dojścia dla pieszych, wiatę rowerową i śmietnikową. Przestrzeń uzupełnią drzewa i krzewy. jak podkreśla inwestor dworzec w Otwocku stanie się bardziej dostępny dla osób z niepełnosprawnościami, rodziców z dziećmi oraz pasażerów z dużym bagażem. Będzie to możliwe dzięki likwidacji barier architektonicznych oraz wprowadzeniu udogodnień, takich jak ścieżki prowadzące, oznaczenia w alfabecie Braille’a czy plany dotykowe. Budynek i jego otoczenie zostaną również wyposażone w nowoczesne systemy bezpieczeństwa, w tym monitoring.

Kiedy planuje się zakończenie inwestycji?

Modernizacja powinna zakończyć się w 2027 roku, jednak ze względu na to, że jest to obiekt zabytkowy i w trakcie prac mogą pojawić się dodatkowe zadania lub wyzwania konserwatorskie, inwestor nie wyklucza możliwości przedłużenia realizacji. Umowa na realizację inwestycji została podpisana w 2023 roku. Wykonawcą prac jest firma SKB LDR, a inwestorem Polskie Koleje Państwowe S.A. Koszt przedsięwzięcia wynosi około 22 mln zł i jest finansowany ze środków własnych spółki.

Fot. Agnieszka Jaskulska
Fot. Agnieszka Jaskulska
Wizualizacja: PKP S.A.
Fot. Agnieszka Jaskulska
Wizualizacja: PKP S.A.
Wizualizacja: PKP S.A.
Wizualizacja: PKP S.A.
Fot. Agnieszka Jaskulska
Fot. Agnieszka Jaskulska
Fot. Agnieszka Jaskulska
Fot. Agnieszka Jaskulska
Fot. Agnieszka Jaskulska

Czytaj także:

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu Przegląd Regionalny. MIKAWAS Sp. z o.o. z siedzibą w Piasecznie przy ul. Jana Pawła II 29A, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Link do Polityki prywatności: LINK

Komentarze