Reklama
Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się w powiecie piaseczyńskim.
Najciekawsze wiadomości z www.przegladotwocki.pl znajdziesz w Google News!
 

Rejestracja pojazdów po epidemii. Co się zmienia dla kierowców?

W związku z zakończeniem stanu zagrożenia epidemicznego wracają porządki sprzed trzech lat. Dla kierowców oznacza to krótsze terminy i większe kary. O co chodzi?
Rejestracja pojazdów po epidemii. Co się zmienia dla kierowców?

Autor: Agnieszka Jaskulska

Epidemia koronawirusa spowodowała liczne zmiany w funkcjonowaniu społeczeństwa. Stan zagrożenia epidemicznego, który został wprowadzony w celu zwalczania zakażeń wirusem SARS-CoV-2, nie obowiązuje już. Został oficjalnie odwołany przez Ministra Zdrowia na początku lipca. To oznacza, że nie ma już obowiązku noszenia maseczek w placówkach medycznych, co było nakazane rozporządzeniem. Nadal istnieje możliwość zaszczepienia się przeciwko Covid-19.

Co się zmieni?

Wydziały Komunikacji w całej Polsce, w tym również w powiecie otwockim, poinformowały o zmianach dotyczących osób, które sprzedały lub zakupiły pojazd. Mogłoby się wydawać, że odwołanie stanu zagrożenia epidemicznego nie powinno mieć znaczenia dla kierowców, jednak sytuacja jest zupełnie odwrotna. 

Od 1 lipca br., właściciele pojazdów zarejestrowanych w kraju mają obowiązek zgłosić staroście nabycie lub zbycie pojazdu w terminie nieprzekraczającym 30 dni. – Oznacza to, że w tym okresie należy zgłosić wszelkie zmiany danych w dowodzie rejestracyjnym oraz zarejestrować pojazd sprowadzony z krajów UE  – informuje starostwo powiatowe w Otwocku. – Zawiadomienie o nabyciu lub zbyciu pojazdu można złożyć osobiście w Wydziale Komunikacji, za pośrednictwem poczty lub za pomocą ePUAP. Wnioskodawca powinien dołączyć kopię umowy kupna/sprzedaży lub faktury. Niedopełnienie tych obowiązków w terminie ustawowym grozi karą w wysokości od 200 do 1000 zł – zaznacza starostwo.

Nowi właściciele samochodów sprowadzonych zza granicy mają mało czasu. Fot. Agnieszka Jaskulska
To jednak nie wszystko

Rząd przygotowuje nową ustawę, która ma wejść w życie 1 stycznia 2024 roku, a jej celem jest uporządkowanie danych w Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEP). Obecnie w CEP znajdują się również pojazdy, które od lat nie istnieją lub nie są używane na drogach. W związku z tym, podjęto decyzję o wprowadzeniu rozwiązania, które przewiduje wygaśnięcie dopuszczenia do ruchu dla każdego pojazdu zarejestrowanego przed 14 marca 2005 roku, jeśli przez okres 10 lat nie została wykupiona na niego polisa OC oraz nie przeszedł on badania technicznego.

– Od stycznia 2024 roku zostaje zniesiony obowiązek zawiadomienia starosty o nabyciu pojazdu – informuje starostwo powiatowe w Otwocku. I wyjaśnia, że właściciel pojazdu ma obowiązek złożyć wniosek o rejestrację w terminie 30 dni od dnia: nabycia pojazdu na terenie Polski, sprowadzenia pojazdu na teren kraju z państwa członkowskiego Unii Europejskiej. – W przypadku przedsiębiorców prowadzących działalność w zakresie obrotu pojazdami, termin ten wynosi 90 dni – zapewnia starostwo. 

W autopoprawce wprowadzono ustalone, sztywne wysokości kar pieniężnych za brak rejestracji pojazdu lub zgłoszenia jego zbycia. Rządzący są zdania, że takie podejście zapewni równą koalicję wszystkich właścicieli pojazdów i uproszczenie procesów postępowania. Jakie kary mają obowiązywać od 2024 roku? 

  • 500 zł dla właściciela pojazdu, który w terminie 30 dni nie złożył wniosku o rejestrację pojazdu (obecna wysokość kary – do 1000 zł za brak zgłoszenia nabycia pojazdu),
  • 250 zł dla dotychczasowego właściciela pojazdu, który nie zawiadomił starosty o zbyciu pojazdu (obecna wysokość kary – do 1 000 zł),
  • 1000 zł dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w zakresie obrotu pojazdami.
Czytaj także: 

 

 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu Przegląd Regionalny. MIKAWAS Sp. z o.o. z siedzibą w Piasecznie przy ul. Jana Pawła II 29A, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
Komentarze
Reklama
Reklama