Po tym, jak kilka lat temu firma Minibus przestała kursować z powiatu otwockiego do Warszawy, samorządy – szczególnie te z gmin pozbawionych dostępu do linii kolejowej – stanęły przed wyzwaniem zapewnienia mieszkańcom podstawowej komunikacji. W efekcie zaczęły tworzyć własny lokalny transport publiczny.
Gdzie są darmowe przejazdy?
Władze Otwocka stworzyły własną bezpłatną sieć autobusową i od kilku lat systematycznie ją rozbudowują, uruchamiając kolejne linie m.in. W1 (Otwock – Miasto Imielin). Lokalne linie komunikacyjne zaczęły być organizowane także przez sąsiednie gminy i powiat, które finalnie są obsługiwane w ramach Związku Powiatowo-Gminnego „Otwockie Przewozy Gminno-Powiatowe” (obsługiwanych przez prywatnego przewoźnika, niebieskie autobusy). Kilka dni temu władze gminy Karczew poinformowały, że od 1 sierpnia mieszkańcy posiadający Karczewską Kartę Mieszkańca będą mogli bezpłatnie korzystać z powiatowych linii autobusowych kursujących w kierunku Otwocka, Góry Kalwarii, Osiecka i Falenicy. Podobne rozwiązanie działa w gminie Wiązowna – od lutego br. bezpłatne przejazdy autobusami linii D1, K2 i W12 przysługują osobom posiadającym Kartę Mieszkańca Gminy Wiązowna.
Zastrzeżenia wobec związku komunikacyjnego
Mimo że Otwock miał dołączyć do powiatowego związku komunikacyjnego, miasto pewne zastrzeżenia i swoje warunki – nie chciało płacić za odcinki tras, które już znajdują się w granicach Otwocka, a jednocześnie są one obsługiwane przez autobusy dowożące pasażerów z sąsiednich gmin do centrum miasta. – Chodzi o to, żeby mieszkańcy Otwocka nie ponosili kosztów transportu z odległych miejscowości tylko dlatego, że autobusy z gmin peryferyjnych przejeżdżają kilka kilometrów przez Otwock, dowożąc swoich mieszkańców np. do SKM-ki – tłumaczył podczas jednej z komisji prezydent Otwocka, Jarosław Margielski. Władze miasta oczekiwały od powiatowego związku komunikacyjnego bardziej sprawiedliwego rozwiązania finansowego, jednak niedawno ostatecznie zrezygnował z przystąpienia do związku. Zamiast tego miasto przejmie obsługę dwóch linii L – L20 i L22, które kursują pomiędzy gminą Wiązowna a Otwockiem i należą do najbardziej uczęszczanych linii w powiecie.
Koniec umowy z ZTM na obsługę L20 i L22
Jak informowaliśmy w kwietniu, gmina Wiązowna musiałaby ponieść znacznie wyższe koszty utrzymania tych linii, ponieważ stawka za jeden wozokilometr miała wzrosnąć do 14 zł. Dodatkowo umowa z ZTM na ich obsługę wygasała z końcem lipca. Dlatego od kilku miesięcy władze Wiązowny nawiązały rozmowy i współpracę z Otwockiem, który ostatecznie przejmie obsługę L22 i L20 i włączy je do swojej bezpłatnej sieci komunikacyjnej (na otwockim odcinku). Kilka tygodni temu miasto ogłosiło przetarg na wynajem 9 autobusów wraz z kierowcami. Nowa umowa będzie obowiązywać przez trzy lata – od lipca 2025 do końca lipca 2028.

Dla kogo darmowe przejazdy?
Na jakim etapie jest realizacja zadania związanego z przejęciem L20 i L22? Kilka dni temu zwróciliśmy się o szczegóły do Urzędu Miasta Otwock. – Właśnie została podpisana umowa na uruchomienie nowych, bezpłatnych linii autobusowych, które zastąpią dotychczasowe linie L – informuje prezydent Otwocka, Jarosław Margielski. – Oznacza to, że od 1 sierpnia mieszkańcy Otwocka: Wólki Mlądzkiej, Teklina, Świerku oraz Jabłonny nie będą już potrzebowali biletów na trasach linii L20 i L22 – wyjaśnia. I dodaje, że nowoczesne autobusy będą kursowały w ramach otwockiej bezpłatnej komunikacji. – Ta zmiana przyniesie roczne oszczędności w budżecie miasta sięgające około 0,5 mln zł – podkreśla Jarosław Margielski.
Ile to kosztuje Otwock?
W ostatnich dniach dokonano zmian w budżecie miasta. Zredukowano wydatki o 750 tys. zł oraz zrezygnowano z przeznaczenia 950 tys. zł na wsparcie powiatowego związku komunikacyjnego, do którego Otwock ostatecznie nie przystąpił. Te pieniądze zostały przesunięte na usługi związane z funkcjonowaniem komunikacji miejskiej. Kwota 750 tys. zł trafiła na utrzymanie linii L, natomiast 1 mln zł przeznaczono na dalsze finansowanie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Otwocku – łącznie na funkcjonowanie linii L zabezpieczono w budżecie 1,7 mln zł. Przypominamy, że Otwock przeznacza ponad 4 mln zł rocznie na dofinansowanie m.in. Szybkiej Kolei Miejskiej oraz wspólnego biletu ZTM–KM.
Czy będą zmiany w kursowaniu L20 i L22?
Naczelniczka Wydziału Gospodarki Komunalnej w Otwocku, Karolina Wojnicz, podczas jednej z komisji miejskich wyjaśniła, że nie planuje się rewolucyjnych zmian na trasach ani w rozkładach jazdy linii L20 i L22. Jak podkreśliła, obecny przebieg tras i godziny kursowania są dobrze dopasowane do potrzeb pasażerów. Ewentualne korekty tras lub rozkładów będą wprowadzane wyłącznie na podstawie zgłoszeń i sugestii mieszkańców – podobnie jak miało to miejsce w przypadku linii M1 i M2, które zostały uzupełnione o nową linię M3.

Napisz komentarz
Komentarze