Reklama

Jakie utrudnienia czekają pasażerów? Wykonawca zamyka dworzec kolejowy

To ważna wiadomość nie tylko dla podróżnych. W związku z zamknięciem dworca kolejowego szykuje się komunikacyjny koszmar.
Jakie utrudnienia czekają pasażerów? Wykonawca zamyka dworzec kolejowy

Autor: Agnieszka Jaskulska

O tym, że rozpoczęły się przygotowania do modernizacji dworca i placu przed budynkiem, informowaliśmy na początku września, kiedy inwestor przekazał teren wykonawcy. Teraz sprawdziliśmy, czego mogą spodziewać się pasażerowie i inni mieszkańcy. Kiedy dworzec będzie zamknięty, gdzie można kupić bilet, zostawić rower i samochód, gdzie będzie postój taksówek oraz którędy wejść na peron? 

Zamknięcie terenu

Wykonawca już wygradza teren wokół dworca, gdzie prowadzone będą prace. Przez najbliższy weekend jeszcze można korzystać z dotychczasowego dojścia, parkować samochody i zostawiać rowery, ale – jak wyjaśniają nam pracownicy – od poniedziałku, 29 września, cały teren od wiaduktów kolejowych i ul. Orlej będzie niedostępny. Zamknięta zostanie też przestrzeń wokół dworca wraz z wiatą od peronów, dlatego wykonawca prosi rowerzystów o zabranie jednośladów i niepozostawianie ich w tym miejscu. 

Gdzie kupić bilet?

Kasy z budynku zostały już przeniesione do kontenerowego punktu przed dworcem, gdzie są dwie kasy, mała poczekalnia (będą tam siedzenia), a także toaleta dostosowana również do osób z niepełnosprawnościami – kasa będzie czynna codziennie w godz. 6.00-19.30. Przy kontenerze będą też biletomaty. Do tymczasowego dworca będzie można dotrzeć z peronu nr 2 (wąskim przejściem przy dworcu, po stronie wieży ciśnień i ul. Orlej/Świderskiej). Z drugiej strony budynku (od peronu nr 1, czyli od ul. Warszawskiej) przejścia dla podróżnych nie będzie. 

Jednym słowem pasażerowie bez biletu będą musieli trochę pobiegać i nadrobić drogi – dotrzeć na perony, potem szybko udać się do tymczasowej kasy po bilet i z powrotem na peron, żeby nie spóźnić się na pociąg. Dlatego najlepiej kupić bilet elektroniczny. Gorzej, jeśli nagle będzie potrzeba skorzystania z łazienki…

Gdzie zostawić rower?

W związku z rozpoczęciem modernizacji dworca i terenu przed nim, zarówno kierowcy, jak i rowerzyści będą musieli radzić sobie sami. Dotychczas rowery można było zostawić przy kilku stojakach przy ul. Orlej, a pozostali parkowali je pod wiatą kolejową (stało tam nawet kilkanaście rowerów) lub wzdłuż ogrodzenia przy peronach. Teraz pod wiatą pojawiła się kartka z prośbą, aby już nie zostawiać rowerów na terenie dworca. Oznacza to, że miejsc do parkowania jednośladów będzie jeszcze mniej. Jak udało nam się ustalić – niestety, ale inwestor i wykonawca nie przewidzieli dodatkowych stojaków ani wydzielonej przestrzeni dla rowerów, mimo że codziennie kilkadziesiąt osób przyjeżdża na dworzec jednośladem.

Gdzie zaparkować auto?

Kierowcy będą mieli jeszcze trudniej. Przez ponad dwa lata tereny przy PKP Otwock zamienią się w prawdziwe pole bitwy o miejsca parkingowe. Już teraz jest ciasno, a po zamknięciu placu przed dworcem jeszcze więcej kierowców będzie starało się parkować wzdłuż peronów – od strony ul. Warszawskiej oraz od centrum (wjazd od ul. Orlej i bazarku „Rampa”). Z kolei kierowcy, którzy nie znajdą wolnego miejsca, będą musieli zostawić samochody na okolicznych ulicach.

Taksówkarze przeniosą się na teren przy parkingu od ul. Warszawskiej. 

Utrudnienia na Warszawskiej i Świderskiej

W związku z modernizacją PKP Otwock pasażerowie będą mogli dotrzeć na perony wyłącznie tunelem podziemnym – od ul. Warszawskiej (na wysokości peronów i przejść dla pieszych) oraz od ul. Orlej/Świderskiej, przystanków autobusowych i bazarku „Rampa”. Kierowcy będą tam też wjeżdżali lub wyjeżdżali z parkingu. Dlatego w tych miejscach będzie wzmożony ruch pieszy i samochodowy. Kierowcy – zwłaszcza w porannych i popołudniowych godzinach szczytu – powinni mieć się na baczności i zdjąć nogę z gazu. Ulgę natomiast odczują kierowcy jadący pod wiaduktami kolejowymi – na pasach przy figurze Chrystusa – nie będzie już takich tłumów pieszych, jak wcześniej, kiedy wielu pasażerów wysiadło z pociągu i wracało do domu przez centrum miasta. 

Kiedy planuje się zakończenie inwestycji?

Modernizacja powinna zakończyć się w 2027 roku, jednak ze względu na to, że jest to obiekt zabytkowy i w trakcie prac mogą pojawić się dodatkowe zadania lub wyzwania konserwatorskie, inwestor nie wyklucza możliwości przedłużenia realizacji. Umowa na inwestycję została podpisana w 2023 roku. Wykonawcą prac jest firma SKB LDR, a inwestorem Polskie Koleje Państwowe S.A. Koszt przedsięwzięcia wynosi około 22 mln zł i jest finansowany ze środków własnych spółki.

Więcej zdjęć:

Fot. Agnieszka Jaskulska
Fot. Agnieszka Jaskulska
Fot. Agnieszka Jaskulska
Fot. Agnieszka Jaskulska
Fot. Agnieszka Jaskulska
Fot. Agnieszka Jaskulska
Fot. Agnieszka Jaskulska
Fot. Agnieszka Jaskulska
Fot. Agnieszka Jaskulska
Fot. Agnieszka Jaskulska
Fot. Agnieszka Jaskulska
Fot. Agnieszka Jaskulska
Fot. Agnieszka Jaskulska
Fot. Agnieszka Jaskulska

Czytaj także:

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu Przegląd Regionalny. MIKAWAS Sp. z o.o. z siedzibą w Piasecznie przy ul. Jana Pawła II 29A, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Link do Polityki prywatności: LINK

Komentarze